Neplnoletí mohou už přes rok řídit. Třetina komisařů a lektorů pro ně chce přísnější pravidla
Už víc než rok můžou v Česku - pod dohledem zkušeného mentora - řídit auto 17letí řidiči. Podle průzkumu společnosti GEN vnímá třetina zkušebních komisařů a lektorů autoškol mladé řidiče jako rizikové a nevyzrálé. A navrhuje pro ně přísnější pravidla.
„Jsou dennodenně s desítkami začínajících řidičů a vidí jak ty nekvalitní, tak i ty, kteří projevují zájem a právě spadají do systému L17. A kolegové komisaři i učitelé autoškoly vždy trochu fatalisticky mají strach, že bude více těch nekvalitních,“ vysvětluje důvody nedůvěry předseda Asociace autoškol Aleš Horčička.
Na silnicích v lednu zahynulo 27 lidí, nejvíce ve středních Čechách. Meziročně je to pokles
Číst článek
Neplatí to ale úplně pro všechny. Je potřeba říct, že většina, 68 procent z oslovených, vnímá řízení od 17 let pod dohledem mentora pozitivně. Zároveň ale lektoři autoškol a zkušební komisaři chtějí přísnější pravidla. Konkrétně chtějí, aby jejich auta byla povinně označená a aby tito řidiči mohli na dálnicích jezdit nižší rychlostí. Nikdo ale nespecifikoval, o kolik by měla být nižší.
Asociace autoškol ale s návrhy nesouhlasí. „Co se týká rychlostních limitů, tak vám jakýkoliv policista řekne, že neví, kdo a jak by to kontroloval. Ani my nejsme zastánci tohoto pro začínající řidiče,“ doplňuje Horčička.
Ministerstvo dopravy se debatě o změnách nebrání. Ale zdůrazňuje, že je systém L17 nastaven dostatečně přísně.
„Ta diskuse je velmi široká. Znovu se otevírají stará témata a díváme se na to s novými daty. Dozvěděl jsme se nové podněty, o kterých se budeme bavit dál,“ říká Stanislav Dvořák z ministerstva dopravy.
Volkswagen očekává, že přísnější emisní pravidla Evropské unieho budou letos stát 1,5 miliardy eur
Číst článek
Dvořák ještě dodal, že 17letí řidiči nejsou podle statistik přestupků rizikovější než o rok starší vrstevníci. Třeba i co se týká bodovaných přestupků za loňský rok.
„Řidiči L17 spáchali 71 přestupků a osmnáctiletí jich spáchali 399. U sedmnáctiletých se bavíme hlavně o těch, nechci to bagatelizovat, mírných překročeních rychlosti,“ dodává Dvořák.
A co se týče nehod, tam je rozdíl ještě markantnější: 17letí jich za celý rok způsobili 6, zatímco 18letí víc než tisíc.
Podle průzkumu jim chybí víc hodin v autoškole a možnost zažít víc krizových situací, které by si zkusili zvládnout. „Nejvíc mi chybělo vyzkoušet si předjíždění a rychlejší jízdu na dálnici. Všechny situace byly takové, že jsme jeli rychlostí kolem 90 kilometrů v hodině,“ říká 17letý Vladimír z Mostu.