Porsche slaví sedmdesát. Prvním vozem byl kabriolet 356, mezi legendy patří i 911
Táta Ferdinand ho v konstrukční kanceláři ve Stuttgartu učil, jak dělat auta. Syn Ferry se mu díval pod ruce, když navrhoval ikonického brouka. A byl dobrým žákem, v červnu 1948 si proto vyrobil auto vlastní. Kabriolet zvaný 356. Bylo to první Porsche v historii. Tehdy automobilka započala slavnou závodní historii na okruzích i výrobu vozů pro milovníky úzkých okresních silniček klikatících se venkovem. Tento měsíc je tomu 70 let.
Stuttgart, Západní Německo. Země se vzpamatovává z druhé světové války a třicátník Ferry Porsche se jakožto rodilý Rakušan vrací do Korutan, které jsou toho času ještě okupační zónou Velké Británie.
První Porsche vyjelo na silnici před 70 lety. Byl to kabriolet 356. Jeden teď stojí v Praze na Klárově. Natáčel Matěj Skalický
K ruce mu je designér brouka Erwin Komenda. Ve městečku Gmünd spolu dají na objednávku jednoho švýcarského obchodníka dohromady první Porsche 356.
„Jde o roadster, o otevřenou karoserii. Vozidlo má dělené čelní sklo, samozřejmě krásné tvary karoserie, lehká konstrukce. Vozidlo bylo vyrobeno proto, aby bylo agilní, aby bylo lehké a dynamické. Když se podíváte na design, tak je to dodnes DNA veškerých vozů Porsche do současnosti,“ říká Radiožurnálu šéf českého zastoupení značky Martin Skront.
„Poválečné Porsche skutečně začalo jako značka stavějící sportovní auta. Mělo jít o automobil, který byl zhmotněním snu Ferdinanda Porscheho, a tyto sny vznikly ještě mezi válkou,“ říká motoristický novinář David Bureš ze serveru Auto.cz s tím, že Porsche nejprve používal díly z Volkswagenu.
Už v roce 1950 se výroba přestěhovala do Stuttgartu, kde dnes automobilka sídlí spolu s konkurenčním Mercedesem. Vůz 356 dostal Porsche do světa, vyrobilo se jí přes 75 tisíc kusů. V šedesátých letech přišel nástupce, vůbec nejslavnější Porsche - model 911.
„911 je legenda mezi Porsche. Automobilka tvrdí, že všechna její auta mají nést charakter, ať už designový, nebo z hlediska jízdních vlastností, právě 911. Je to něco, co Porsche tvoří dodnes,“ dodává David Bureš, přičemž upozorňuje, že 911 v mnohém vycházela právě z poválečného Porsche 356.
Replika vůbec prvního Porsche teď rámci 70. oslav zavítala i do Prahy. Až do neděle bude vystavená na pražském Klárově.