Porsche slaví sedmdesát. Prvním vozem byl kabriolet 356, mezi legendy patří i 911

Táta Ferdinand ho v konstrukční kanceláři ve Stuttgartu učil, jak dělat auta. Syn Ferry se mu díval pod ruce, když navrhoval ikonického brouka. A byl dobrým žákem, v červnu 1948 si proto vyrobil auto vlastní. Kabriolet zvaný 356. Bylo to první Porsche v historii. Tehdy automobilka započala slavnou závodní historii na okruzích i výrobu vozů pro milovníky úzkých okresních silniček klikatících se venkovem. Tento měsíc je tomu 70 let.

Stuttgart/Praha Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Stuttgart, Západní Německo. Země se vzpamatovává z druhé světové války a třicátník Ferry Porsche se jakožto rodilý Rakušan vrací do Korutan, které jsou toho času ještě okupační zónou Velké Británie.

Přehrát

00:00 / 00:00

První Porsche vyjelo na silnici před 70 lety. Byl to kabriolet 356. Jeden teď stojí v Praze na Klárově. Natáčel Matěj Skalický

K ruce mu je designér brouka Erwin Komenda. Ve městečku Gmünd spolu dají na objednávku jednoho švýcarského obchodníka dohromady první Porsche 356.

„Jde o roadster, o otevřenou karoserii. Vozidlo má dělené čelní sklo, samozřejmě krásné tvary karoserie, lehká konstrukce. Vozidlo bylo vyrobeno proto, aby bylo agilní, aby bylo lehké a dynamické. Když se podíváte na design, tak je to dodnes DNA veškerých vozů Porsche do současnosti,“ říká Radiožurnálu šéf českého zastoupení značky Martin Skront.

První Porsche v historii: kabriolet 356 | Zdroj: Porsche

„Poválečné Porsche skutečně začalo jako značka stavějící sportovní auta. Mělo jít o automobil, který byl zhmotněním snu Ferdinanda Porscheho, a tyto sny vznikly ještě mezi válkou,“ říká motoristický novinář David Bureš ze serveru Auto.cz s tím, že Porsche nejprve používal díly z Volkswagenu.

Už v roce 1950 se výroba přestěhovala do Stuttgartu, kde dnes automobilka sídlí spolu s konkurenčním Mercedesem. Vůz 356 dostal Porsche do světa, vyrobilo se jí přes 75 tisíc kusů. V šedesátých letech přišel nástupce, vůbec nejslavnější Porsche - model 911.

Porsche 911 original | Zdroj: Profimedia

„911 je legenda mezi Porsche. Automobilka tvrdí, že všechna její auta mají nést charakter, ať už designový, nebo z hlediska jízdních vlastností, právě 911. Je to něco, co Porsche tvoří dodnes,“ dodává David Bureš, přičemž upozorňuje, že 911 v mnohém vycházela právě z poválečného Porsche 356.

Replika vůbec prvního Porsche teď rámci 70. oslav zavítala i do Prahy. Až do neděle bude vystavená na pražském Klárově.

První Porsche v historii: kabriolet 356 | Zdroj: Porsche

Matěj Skalický Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme