Ferrari Testarossa, Corvetta nebo Tatra 603. Pro sběratele jsou veteráni investicí i splněným snem
V Česku je zájem o zachovalé automobilové veterány. Lidé je kupují z nostalgie i jako investici. Kvůli tomu stoupá i jejich cena, podle údajů bazarových prodejců ročně i o desítky procent. Záleží na konkrétním modelu. Sběratele lákají jak staré škodovky a tatrovky, tak z prémiových značek i luxusní Ferrari nebo Porsche.
Podle manažera výkupu aut Mototechna Jindřicha Topola je v Česku možné pořídit dobře vypadajícího veteránu už i za méně než 50 tisíc.
Pro sběratele jsou automobiloví veteráni cennou investicí i splněným snem. Jak se daří trhu s klasickými auty v Česku? Reportáž připravil Matěj Skalický
„Pokud se bavíme o socialistických veteránech, jako jsou žigulíky nebo škodovky. U ‚amerik‘ je to trochu složitější, tam to rozpětí hodně závisí na stavu. Obecně vzato si ale pěknou ‚ameriku‘ můžete koupit už třeba za 200 tisíc,“ vysvětluje Topol.
Konkrétní čísla, která by ukazovala, jaký je o veterány v Česku zájem, podle něj nemají. „Pokud můžeme soudit z pozorování inzerce – kolik aut se objevuje a kolik aut mizí – můžou to být i tisíce,“ uvádí.
Akademický malíř Pavel Holý pracuje mimo jiné jako výtvarník expozic Retroauto muzea ve středočeských Strnadicích. Podle něj si sběratelé kupují stará auta ze tří důvodů:
„Jedno hledisko je čistě investiční, druhé jsou nesplněné sny z dětství a třetí věc je, že si lidé kupují svoje první auta nebo auta, která měli, když jim bylo 18 nebo 20.“
Ferrari, Porsche nebo staré Jaguary stojí klidně i miliony korun. Podle údajů bazaru AAA Auto rostou i ceny československých veteránů, za posledních pět let stouply průměrně o 60 procent.
Trvale stoupající zájem o klasická auta vidí i další prodejci, třeba Classic Cars Bohemia.