Minuta stávky vyjde Volkswagen na milion korun. Odbory mohou zastavit provoz i na celé dny

Německá automobilka Volkswagen se třicet let snažila vyhýbat škrtům ve svých domácích závodech –⁠⁠⁠⁠⁠⁠ a odboráři se jí teď snaží bolestně připomenout, proč to tak bylo. Koncern uvažuje o rozsáhlém propouštění, snižování platů a nejspíš i zavření několika závodů v Německu. Odbory ho zatím marně nabádají ke kompromisu a v pondělí kromě vyjednávání opět vsadily na výstražné stávky.

Od stálého zpravodaje Berlín Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Pracovníci automobilky Volkswagen protestující ve městě Wolfsburg

Pracovníci automobilky Volkswagen protestující ve městě Wolfsburg | Foto: Julian Stratenschulte | Zdroj: Reuters

Do stávky se v pondělí přidaly téměř všechny závody německé automobilky Volkswagen. Pro firmu jsou podobné akce velmi bolestné, v přepočtu vychází minuta stávky na milion korun. Akce přitom trvala několik hodin.

Pokud se odbory s vedením firmy nedohodnou na kompromisu, mohly by stávky po novém roce pokračovat. Není vyloučené, že příště by mohly trvat celý den nebo i déle.

Na letošek je naplánováno několik společných jednání, zatím se však oba tábory rozchází na základních podmínkách –⁠⁠⁠⁠⁠⁠ management chce škrty, odbory se však domnívají, že by stačilo na nějakou dobu zmrazit platy a nevyplácet odměny.

25:09

Ekonom: Německý motor Evropy zaspal nástup elektromobility. Český automotive zatím jede dobře

Číst článek

Volkswagen se potýká s finančními problémy a potřeboval by ušetřit až 420 miliard korun. Cílem je, aby ziskovost za prodané auto stoupla nad 6,5 procenta. V současnosti je na dvou procentech.

Vliv má klesající zájem o nová auta v Evropě nebo investice do elektromobilů, které se automobilce zatím nevrátily. Výrobní kapacity zároveň výrazně přesahují poptávku. Analytická společnost Bernstein uvádí, že některé závody využívají jen 60 procent své výrobní kapacity. Jiné továrny vyrábí jen modely, které brzo skončí, zatím ale nemají žádnou náhradu.

Roli hraje také oslabování pozic v Číně, kde na trhu s elektromobily vyhrávají místní značky, Volkswagen ale začíná oslabovat i v konkurenci s auty klasickými. Volkswagen proto prodává závod v provincii Sin-ťiang a údajně se chystá odprodej i další čínské továrny.

Německá automobilka není jediná, kdo se potýká s problémy, ztrácí i velcí dodavatelé součástek jako je Continental nebo Bosch. Zmenšovat svou hlavní továrnu v Kolíně nad Rýnem by měl i americký Ford.

Václav Jabůrek Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme