Součástí školní výuky má být i lízání zmrzliny či hra se stíny, doporučují britští vědci
Součástí výuky na základních školách by mělo být i lízání zmrzliny, doporučují britští vědci. Mezi další aktivity, které by na anglických školách rádi viděli, patří hnětení těsta, hrabání se v půdě či hraní si se stíny, popsal list The Guardian.
Doporučení pro zlepšení přírodovědného vzdělávání vydala Královská chemická společnost ve spolupráci s vědci z oblastí fyziky a biologie. Věří, že takovéto zásadní zkušenosti přispějí k výuce základních vědeckých konceptů, kterým by mělo rozumět každé dítě, a zároveň pomohou snížit nerovnosti v oblasti přírodovědného a technického vzdělávání.
Vražda Horákové jako od Lady a stavebnice o holokaustu? Metoda vtáhne každého, věří učitel
Číst článek
Například lízání zmrzliny patří podle expertů do školních osnov, protože dětem ukazuje důležité vědecké koncepty, jako je zahřívání, chlazení a působení teploty.
„Jedno z doporučení pro chemii zní, že do 11 let by všechny děti měly začít chápat, jak působí teplota a jak může zahřívání a ochlazování měnit věci,“ vysvětluje návrh Aylin Ozkanová z Královské chemické společnosti.
„Jaká lepší rekvizita může učiteli pomoci to vysvětlit než zmrzlina? Takovéto zásadní zkušenosti podporují učení na osobní úrovni, a proto se domníváme, že by měly být součástí učebních osnov,“ doplnila.
Fyzikové si zase přejí, aby ve výuce dostaly prostor i světlo a hudba, a biologové by rádi viděli, že děti ve škole pěstují zeleninu a učí se o recyklaci.
Škola telefony může zakázat. Musí na ně ale vyhradit místo, kde k nim budou mít žáci přístup
Číst článek
„Ne všechny děti mají přístup k zahradě nebo školním pozemkům a my chceme, aby děti poznávaly svět kolem sebe, a zároveň chceme podpořit učitele, aby zapojovali vědu do každodenních činností,“ uvedla Lauren McLeodová z Královské biologické společnosti.
Anglický úřad pro dohled nad školstvím Ofsted nedávno vyjádřil přesvědčení, že se přírodním vědám na základních školách věnuje příliš málo času a že hrozí jejich vytlačení z učebních osnov.
Někteří žáci podle úřadu celé pololetí neměli žádný přírodovědecký předmět.