Deváťáci si mohou zkusit přijímačky nanečisto. ‚Zájem je poměrně velký,‘ hodnotí šéf asociace Zajíc

Deváťáci si mohou v úterý zdarma zkusit přijímačky na střední školy. Umožní to projekt ministerstva školství a státní organizace Cermat, která je za přijímačky zodpovědná. Zapojení základních škol je dobrovolné. K přijímacím zkouškám by mělo dle odhadů přijít přes 100 tisíc lidí. Podobně jako loni jde o relativně silný ročník. „Je to šance, jak si zkusit, co je čeká,“ hodnotí pro Radiožurnál Luboš Zajíc, šéf Asociace ředitelů základních škol.

Rozhovor Praha Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Studenti gymnázia

Deváťáci si mohou zkusit přijímačky nanečisto (ilustrační foto) | Foto: Michaela Danelová | Zdroj: iROZHLAS.cz

Jak velký je zájem škol zúčastnit se testování? A doporučujete jim tento projekt?
Zájem je poměrně velký a určitě ho, nejenom já, doporučuji. Je to jedna z možných cest, jak připravit žáky na to, co je čeká, a zvýšit tím jejich možnost, aby lépe uspěli.

Přehrát

00:00 / 00:00

Poslechněte si rozhovor s Lubošem Zajícem, šéfem Asociace ředitelů základních škol

Testy si vyhodnocují samotné školy. Jak náročné jsou? Má obtížnost testů, se kterými se pak žáci setkají v samotných přijímačkách, stejnou úroveň?
Nevíme, jak budou vypadat finální testy. Nicméně nejenom náročnost testů, ale i podmínky, ve kterých se to vyplňuje, se Cermat snažil přiblížit tomu, jak to bude vypadat v reálu.

Myslím, že to má určitou vypovídací hodnotu a hlavně je to šance pro žáky, aby si nanečisto vyzkoušeli, co je čeká.

Společnost Cermat doporučila, aby si dvě školy žáky mezi sebou vyměnily nebo aby žáci skládali testy v jiné než své kmenové třídě. Využily školy takového doporučení?
Samozřejmě možné to je. Je to realizovatelné ve větších městech, kde je škol několik a jsou v dochozí vzdálenost. Tam, kde je to logisticky problém, to znamená, kde by se musely přesouvat velké masy žáků a kde některé školy nemají kapacitu na to, aby poskytly dostatek volných učeben, tak tam to je problematické a odehrává se to na školách původních.

Reforma výuky matematiky. Více slovních úloh, geometrie, ale také větší nároky na učitele

Číst článek

Do jaké míry zkoušky nanečisto vyváženě reflektují učivo základních škol?
Vzhledem k tomu, že to vytváří Cermat, tak vychází z testů, které už byly v minulosti. Jsou tam zahrnuty věci, které jsou v rámci rámcových vzdělávacích programů určeny pro základní školu. Otázka je, do jaké míry je to náročné nebo není.

Mohou zkoušky sloužit i k tomu, že na základě tohoto testování se školy pak mohou zaměřit víc na nějaký druh učiva z češtiny, matematiky.
Nemyslím si, že by jenom tyto přijímací zkoušky nanečisto ovlivnily to, na co se školy zaměřují. Školy plní své školní vzdělávací programy a v rámci příprav na přijímací zkoušky, které školy většinou dělají pro své žáky bezplatně, se snaží využívat všechny typy úloh, které se někdy v minulosti objevily, aby na to byli žáci alespoň trochu připraveni.

Testy by měly pomoci mimo jiné i dětem ze sociálně znevýhodněných rodin, které nenavštěvují placené přípravné kurzy. Existují na základních školách možnosti doučování pro takové žáky?
Už jsem zmiňoval, že velká část škol pořádá pro své žáky - bez ohledu na to, z jaké jsou sociální skupiny - přípravy, které jsou zaměřené jak na český jazyk, tak matematiku. A jsou to bezplatné kurzy, takže je to pro všechny.

Vladimír Kroc Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme