Ke sloučení ministerstev nedojde a Kremlík nebude náměstkem, řekl premiér Babiš
Premiér Andrej Babiš (ANO) v pátek vyvrátil spekulace, že by po jmenování Karla Havlíčka (ANO) do čela ministerstva dopravy došlo ke spojení s ministerstvem průmyslu a obchodu. Zároveň odmítl, že by odvolaný ministr Vladimír Kremlík (za ANO) setrval na ministerstvu ve funkci politického náměstka.
„Žádná ministerstva se neslučují, není to v plánu a není to ani možné, je to kompetenční záležitost, záležitost toho, že nemáme většinový systém,“ prohlásil Babiš.
Babišovy výroky
- 23.1. „Ano, dohodli jsme se, že tam zůstane v pozici náměstka. Bude panu Havlíčkovi pomáhat v některých věcech, například majetkových,“ řekl pro Mf Dnes Babiš.
- 24.1. „To vyjádření nebyla moje citace. Já dostal dotaz na tvrzení, že pan Kremlík má být politický náměstek. Já reagoval, že jsem to taky slyšel, že to někteří navrhují, ale že jsem neměl možnost mluvit s panem Havlíčkem,“ uvedl premiér v pátek.
- 21.1. „To, že máme tolik ministerstev, je proto, že máme poměrný parlamentní systém. Kdybychom měli většinový, dovolím si říci, že bychom možná mohli mít o čtyři ministry méně. Kdysi jsme měli ministerstvo hospodářství a asi politici měli málo míst, tak z toho udělali tři ministerstva. Klidně by místo tří mohlo být jedno,“ řekl Babiš novinářům.
- 24.1. „Žádná ministerstva se neslučují, není to v plánu a není to ani možné, je to kompetenční záležitost, záležitost toho, že nemáme většinový systém,“ prohlásil Babiš.
Když v pondělí oznámil, že Havlíček povede vedle průmyslu i dopravu, mluvil o tom, že Havlíčkův nástup může být základem perspektivní fúze resortů. V pozdějších vyjádřeních hovořil i o pozitivech sloučení dalších ministerstev.
O nástupu Kremlíka do funkce náměstka informoval ve čtvrtek deník Mf Dnes. „Ano, dohodli jsme se, že tam zůstane v pozici náměstka. Bude panu Havlíčkovi pomáhat v některých věcech, například majetkových,“ citoval list Babiše.
V pátek ale premiér popřel, že deníku informaci potvrdil. „To vyjádření nebyla moje citace. Já dostal dotaz na tvrzení, že pan Kremlík má být politický náměstek. Já reagoval, že jsem to taky slyšel, že to někteří navrhují, ale že jsem neměl možnost mluvit s panem Havlíčkem,“ uvedl.
Proti principům hnutí ANO
Babiš v pondělí navrhl odvolání Kremlíka, protože podle něj manažersky nezvládl kritizovanou zakázku na informační systém pro elektronické dálniční známky. Kremlíkovo jmenování náměstkem by podle Babiše bylo proti principům hnutí ANO.
„Nebudeme zřizovat žádné politické náměstky, ta funkce je dědictvím tradičních stran,“ uvedl. Pokud bude Havlíček s Kremlíkem nějak spolupracovat, je to jeho volba, ale ANO trafiky nedává, dodal. Další fungování Kremlíka na ministerstvu bude podle Havlíčka souviset s tím, jak celý resort nově zorganizuje.
Havlíček stojí v čele dvou ministerstev. Rekordmanem je zatím bývalý prezident Klaus
Číst článek
Předseda vlády v pátek zopakoval, že Havlíček povede dopravu i ministerstvo průmyslu po dobu, po kterou bude Babiš premiérem. Ohradil se proti kritice opozice, že je jeho hnutí personálně vyprahlé, když nedokáže najít do čela resortu nového člověka.
„ANO je otevřené hnutí, proto ve vládě jsou jeden dva členové ANO (ministr životního prostředí Richard) Brabec a Babiš. Ministři nerostou na stromech. Já hlavně vyžaduji, aby měli výkon, chápu, že opozice má některé své ministry na celý život,“ uvedl.
U koaliční ČSSD je podle něj předpokladem pro funkci ministra být ve vedení strany. „U nás je to jinak, já nepotřebuji krmit krajské organizace nějakými trafikami,“ uzavřel.
‚Pro mě je to velký problém‘
Havlíček v pátek uvedl, že chystá novou strukturu resortu, tedy vypsat výběrová řízení na všechny pozice náměstků sekcí. Babiš v pondělí uvedl, že by měl zvážit rezignaci první náměstek ministra dopravy Tomáš Čoček a ředitel Státního fondu dopravní infrastruktury (SFDI) Zbyněk Hořelica.
„Pan ředitel SFDI zakázku stále obhajuje. Považuju za nenormální, aby manžel ředitelky IT na SFDI dostal mimolimitní zakázku za dva miliony korun a rozhodoval o tom, jak ten tendr proběhne. Ale pro pana ředitele to není problém. Pro mě je to velký problém,“ připomněl Babiš v pátek další okolnosti kritizované zakázky.
Exkluzivní průzkum: sloučení ministerstev dopravy a průmyslu nechce téměř polovina Čechů
Číst článek
Státní fond dopravní infrastruktury si totiž bez jakékoliv soutěže loni v únoru najal na projektové řízení zavedení elektronické dálniční známky společnost Sapphire Advise.
Server Zdopravy.cz ve středu upozornil, že je tato firma s fondem personálně propojena. Manželka jednatele a spoluvlastníka Martina Šebka Helena Šebková totiž ve fondu vede oddělení informačních technologií.
Havlíček řekl, že s Hořelicou chce probrat zakázku, kvůli které skončil Kremlík, ale také například rozpočet. „Nechci teď říkat, jakým způsobem budeme pokračovat dál, chci se přesvědčit, co se tam zatím dělá, dejte mi prosím pár dnů,“ uvedl.
Babiš dodal, že kdyby byl Státní fond dopravní infrastruktury soukromá firma, Hořelica už by v ní dávno nebyl.