Čtení knížek baví víc dívky než chlapce. Ukázalo to šetření mezi středoškoláky
Dívky čtou dvakrát častěji než chlapci. Polovina chlapců má problém přečíst za dva měsíce alespoň jednu knihu. Ukázal to průzkum čtenářské gramotnosti mezi středoškoláky, který porovnával jednotlivé žáky.
Výsledky dovedností ve čtenářské gramotnosti jsou u dívek a chlapců v podstatě vyrovnané.
Chlapcům se daří více v analytickém čtení, dívkám zase v intuitivním čtení.
„Jsou tam věci, které se daly očekávat. Žáci gymnázií dopadli mnohem lépe než žáci učilišť. Průmyslovky jsou někde mezi,“ říká ředitel společnosti Scio Ondřej Šteffl.
Středoškoláci mají ve čtení obecně horší výsledky když si musí o četbě vést záznamy ve formě například čtenářského deníku. Časté používání počítače neovlivňuje vztah ke čtení, ani nezhoršuje výsledky čtenářské gramotnosti.
„Nutnost vést si záznamy v podobě například čtenářských deníků se projevuje jako negativní faktor. Tedy ti, kteří jsou nuceni si vést čtenářský deník, tak vykazují horší výsledky v testu. Používání počítačů má kladný vztah na čtenářskou gramotnost,“ prozrazuje ze šetření Lukáš Djakoualno.
Devatenáctiletá studentka Hana čte nejraději knihy s tématikou science fiction. Za měsíc jich stihne pět až šest. Dá na doporučení táty, povinná četba ve škole ji nebaví.
„Raději čtu normální četbu, ne tu povinnou, ale když je to nezbytné, tak to přečtu. Mně je úplně jedno, co čtu, ale pokud mě ta knížka nechytne hned, tak ji nedočtu.“
Jen málo středoškoláků otevře knihu každý den. Těmi nejnáruživějšími čtenáři jsou žáci gymnázií. Literatura naopak nic moc neříká učňům a žákům z menších obcí.
„V obcích do 5 tisíc obyvatel mají žáci lepší vztah ke čtení. Může to být způsobeno tím, že v těch městech není tak velká nabídka mimoškolních aktivit a věcí, kterým by se mohli věnovat ve svém volném čase,“ dodává Djakoualno.
Výsledky dostanou i jednotlivé školy, které se do průzkumu zapojily. Využijí je pak v další výuce.
