Živnostníci na Vysočině ruší svoje oprávnění. Nechtějí používat datové schránky, které jim spouští stát
Kvůli povinnosti zřídit si datovou schránku začal klesat počet registrovaných živnostníků na Vysočině. Vysoký počet žádostí o ukončení živnostenského oprávnění registrují úřady napříč krajem. Dávají to do souvislosti s nově platnou povinností pro podnikající fyzické osoby zřídit si datovou schránku.
Úředníci, kteří vyřizují zrušení živnostenských listů, mají v posledních měsících výrazně rušnější práci. Například ve Žďáře nad Sázavou přijali v předchozích letech vždy okolo 120 žádostí ročně. Loni to bylo 700. Výrazný nárůst přitom přišel ke konci roku.
Velmi podobná situace pak panuje i v Jihlavě. „Průměrně jsme měli loni za měsíc asi 20 žádostí o zrušení oprávnění, v listopadu už to bylo asi 100 žádostí, v prosinci 120 a teď začátkem ledna nějakých 200 žádostí,“ spočítal vedoucí živnostenského úřadu Jan Kubišta
Dvojnásobný počet zrušených živností oproti roku 2021 zaznamenali i v Třebíči a tento trend se nevyhnul ani loňskému městu pro byznys – Světlé nad Sázavou. Tam od loňského října do začátku letošního února zaniklo 108 živností, loni ve stejném období to bylo 19.
Živnostenská oprávnění ruší hlavně senioři
Žádosti o zrušení živnostenského oprávnění podávají z velké části senioři, kteří si kdysi založili živnostenský list a možná už i zapomněli, že ho mají.
„Jde hlavně o lidi, kteří už třeba deset patnáct let to oprávnění nevyužívají, jsou to často podnikatelé z 90. let. Často ti lidé ani nevědí, že mají ještě aktivní živnostenské oprávnění. Spousta z nich si ho zrušila už na podzim,“ doplnila zkušenosti ze Žďáru nad Sázavou mluvčí radnice Blanka Sobolová.
‚Datovka‘ je státem garantovaný e-mail, máme návody, uklidňuje ministerstvo spolky a živnostníky
Číst článek
Ve Světlé nad Sázavou pak ruší živnostenské listy i například senioři, kteří si přivydělávali drobnými pracemi. Důvodem je i jistá nechuť učit se pracovat s novou technologií.
Těm, kteří nechtějí rušit životnost, radí vedoucí jihlavského živnostenského úřadu Jan Kubišta:
„Poté, co přijdou přihlašovací údaje do datové schránky, tak doporučuju se přihlásit do schránky. A v ní si nastavit notifikace, tedy upozornění, které bude chodit do mailové schránky o tom, že dorazila nová zpráva.“
Od ledna do března běží přechodné období a podnikatelům jsou schránky zřizována.
Datová schránka se aktivuje i sama, a to 15 dní poté, co uživateli dorazí přihlašovací údaje. Od té doby mu úřady doručují korespondenci právě do datové schránky.