VIDEO: ‚Hrozila ostuda, že to ANO nezvládne.‘ Faltýnek vysvětloval poslancům schůzky ohledně mýta
Místopředseda hnutí ANO a šéf poslaneckého klubu Jaroslav Faltýnek ve sněmovně ve čtvrtek vysvětloval svou pozici v možném ovlivňování tendru na mýto. Uvedl mimo jiné, že si mandát k jednání o mýtném tendru vzal sám. Policie minulý týden zasahovala kvůli mýtu na antimonopolním úřadu, v sídle firmy Kapsch a také u Faltýnka doma.
Faltýnek poslancům během své řeči k okolnostem mýtného tendru položil zvýšeným hlasem otázku: „Víte, jaký je rozdíl mezi ministrem Ťokem a Faltýnkem?“ A vzápětí na ni dal překvapivou odpověď.
1,5 miliardy korun je sleva, kterou dal Kapsch v dodatku, kterým se jeho výběr mýta prodloužil i na roky 2017 až 2019. To ale podepsalo ministerstvo dopravy už v roce 2016, tedy o rok dříve než byly monitorovány Faltýnkovy schůzky s Kapschem či antimonopolním úřadem.
Zatímco on prý spolu s týmem ministerstva dopravy vyjednal v roce 2016, prodloužení smlouvy s Kapschem o další tři roky a slevu za výběr mýta ve výši jen 1,5 miliardy korun, Dan Ťok ušetřil celkem 15 miliard korun. O tolik je totiž podle jeho propočtů cena vysoutěžená na příštích deset let nižší, než kolik stál výběr mýta Kapschem minulých deset let.
„Pan ministr Ťok ušetřil našim občanům 15 miliard korun! 15 miliard korun! To je jeho zásluha,“ řekl poslancům.
‚Pověření jsem nepotřeboval‘
Po policejní akci, v rámci níž vyšetřovatelé minulý čtvrtek zasahovali mimo jiné i u Faltýnka doma, se v médiích objevilo zdůvodnění, že měl Faltýnek pověření od bývalé koaliční dopravní rady.
Babiš: Pokud Faltýnek udělal něco proti principům ANO, okamžitě skončí
Číst článek
To ale druhý muž hnutí ANO ve čtvrtek hned na začátku svého vystoupení odmítl. Nikdy o tom prý nemluvil. „Já jsem nikdy, nikdy neřekl, že jsem měl nějaké pověření,“ zahájil své vystoupení.
Podle svých slov ale ani žádné pověření nepotřeboval. Když Hnutí ANO hrozilo, že nezvládne třenice kolem mýta a nový tendr se nestihne včas vypsat či uzavřít, což by byla „ostuda“, udělil si prý politický mandát k jednání sám.
„Nicméně také hrozila ostuda, že to hnutí ANO nezvládlo. Tyto důvody mě osobně vedly k tomu, že jako místopředseda hnutí jsem do této věci vstoupil,“ řekl.
Schůzky s šéfem antimonopolního úřadu Faltýnek zdůvodnil i jinak. Jako poslanec je prý oprávněný požadovat od vlády a státních úřadů informace pro výkon své funkce. „Komunikace s Úřadem na ochranu hospodářské soutěže je v souladu s tímto ustanovením zákona,“ uvedl Faltýnek.
Jednání podle něj měla jediný cíl. „Zrušit dřívější nesmyslné smlouvy, vyjednat slevy s Kapschem a umožnit udělat nové výběrové řízení. Dopadlo to dobře, prostě jsme to zvládli,“ pochvaloval si Faltýnek.
Ťok: Jednání bylo v režii ministersva dopravy
Před Faltýnkem vystoupil na plénu ministr dopravy Ťok. „Okolo mýtného trendu koluje řada nepravd a já jsem rád, že je mohu uvést na pravou míru,“ zahájil projev a popisoval historii tendru na provozovatele mýtného systému a jednání se společností Kapsch.
Tendr na nového provozovatele mýta ministerstvo dopravy vypsalo v polovině června 2017. Jaroslav Faltýnek tedy nemohl jménem rady nic vyjednávat v listopadu 2017, kdy se podle policejních zjištění scházel se šéfy antimonopolního úřadu a firmy Kapsch.
Ministr dopravy ve svém shrnutí dění kolem mýta řekl, že jednání o prodloužení smlouvy s Kapschem na další tři roky v roce 2016 bylo plně v režii ministerstva dopravy a jeho expertů. Ačkoliv to Ťok neřekl přímo, z jeho slov vyplývá, že o Faltýnkovu angažmá neví.
Zároveň ministr dopravy uvedl, že politické debaty ohledně mýta skončily právě v roce 2016, kdy se rozhodlo, na jaké silnice první třídy se mýto rozšíří. Tím potvrdil své předchozí tvrzení, že Faltýnkovo chování bylo krajně nestandardní. V projevu Ťoka ale jméno Jaroslava Faltýnka ani jednou nezaznělo.
Náměstek ministra dopravy Jakub Kopřiva, který měl jednání o dodatku s Kapschem v roce 2016 i přípravu nového tendru na starosti, Radiožurnálu řekl, že neví co Faltýnek přesně dělal.
„Tým na ministerstvu dopravy měl za úkol dojednat dodatek s firmou Kapsch a projednat její nabídku. Tento tým ji pak snížil dalším jednáním ještě o 200 milionů korun. Měl na starosti i přípravu nové soutěže. V tomto týmu pan Faltýnek nebyl a ani žádný jiný politik. Nevím ale co se dělo mimo jednání tohoto týmu,“ řekl Radiožurnálu Kopřiva.
Kritika opozice
„Je mi jedno, kdo dal komu mandát. Zodpovědnost má ministr dopravy. Jestli mu někdo radí, je jeho věc a zodpovědnost. Kdyby byl průšvih, budeme se ptát logicky pana ministra Ťoka,“ komentoval Stanjura vysvětlení Jaroslava Faltýnka.
Předseda Poslaneckého klubu Pirátů Jakub Michálek označil projevy za „jednu velkou mlhu“. Nepadly podle něj odpovědi na žádné dotazy.
Jednání kolem mýta nevysvětlil Faltýnek dostatečně ani šéfovi ODS Petru Fialovi. „On nám řekl, že měl k jednání mandát, který si sám dal. Už to je podivné. Jednání s předsedou antimonopolního úřadu je také podivné a časová souslednost těch jeho schůzek je také divná. Ptáme se právě na tohle pana Faltýnka a na to jsme odpověď nedostali,“ uvedl Radiožurnálu.
Věra Kovářová, poslankyně STAN na otázku, jestli si podobně jako Faltýnek shání informace řekla, že by si něco takového „nikdy nedovolila“. „To co nám tady vykládá pan Faltýnek mě nepřesvědčilo o tom, že by nebyl důvod, aby se ho policie neptala jaká byla jeho úloha v celé té kauze,“ dodala poslankyně.
Online reportáž
Vážení čtenáři, online reportáž z jednání sněmovny končí. Děkujeme za pozornost. Další vývoj případu budeme sledovat.
MINISTR ŤOK UZAVÍRÁ. Ministr měl na své závěrečné vystoupení pouze minutu, okomentoval, že „byla řečena spousta věcí, které jsou vyloženě lež.“
STÁT MOHL UŠETŘIT VÍCE. Podle Mariana Jurečky z KDU-ČSL byl dostatek času výběrovou soutěž připravit. Stát podle něj mohl ušetřit další 3 miliardy korun.
FERANEC: NEVIDÍM NA TOM NIC NELIGITMNÍHO. „Nevidím nic nelegitimního na tom, že poslanec někoho příjme,“ vyslovil se Milan Feranec (ANO). Vidí problém naopak v tom, že Piráti tehdy doporučili, aby ministerstvo stáhlo podaný návrh úřadu, což by dle jeho slov vedlo k opakovanému uzavření smlouvy s firmou Kapsch. Ministerstvo dopravy naštěstí neuposlechlo. „Naštěstí Piráti neřídí ministerstvo dopravy.“
PADAJÍ DALŠÍ DOTAZY SMĚREM K FALTÝNKOVI. Jakub Michálek (předseda Poslaneckého klubu Pirátů) označuje dosavadní projevy za „jednu velkou mlhu“. Nepadly podle něj odpovědi na žádné dotazy. Směřuje na Faltýnka další, včetně přesného vysvětlení ušetřené částky nebo o osvětlení Stanjurou zmiňovaných schůzek. Táže se také na brněnského radního Jiřího Švachulu a na to, kdo jej prosadil do vedení ČD Cargo.
DNES SE TO NEUZAVŘE. Stanjura ukončuje své vystoupení tím, že je skeptický, že se dneska povede tento bod uzavřít.
ROZDÍL MEZI ZAKÁZKOU Z RUKY A ZAKÁZKOU, VE KTERÉ SE SOUTĚŽÍ. Podle Stanjury by taková soutěž, kde se její jednotlivé strany scházejí, měla být zrušena.
MIMOŘÁDNĚ ZNEPOKOJIVÉ. „Nejdříve se sešel (Faltýnek) s jedním z uchazečů, aby následně přeběhl na schůzku s předsedou úřadu, který má všem uchazečům garantovat, že ta soutěž proběhne férově,“ říká Stanjura. Už to je podle něj mimořádně znepokojivé, předseda Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže měl v první řadě takovou schůzku odmítnout.
ŤOK SE O FALTÝNKOVI NEZMÍNIL. V projevu ministra Ťoka vůbec nezaznělo slovo Faltýnek, všímá si analytička Radiožurnálu Jana Klímová. Zároveň ale uvedl, že politické debaty ohledně mýta skončily, když se v roce 2016 rozhodlo, na jaké silnice první třídy se mýto rozšíří. Tím podle Klímové potvrdil své předchozí tvrzení, že Faltýnkovo chování bylo krajně nestandardní.
ZODPOVĚDNOST JE NA ŤOKOVI. „Je mi jedno, kdo dal komu mandát. Zodpovědnost má ministr dopravy. Jestli mu někdo radí, je jeho věc a zodpovědnost. Kdyby byl průšvih, budeme se ptát logicky pana ministra Ťoka,“ komentuje Stanjura angažovanost Jaroslava Faltýnka.
FALTÝNEK V POSLANECKÉ SNĚMOVNĚ. Podle Stanjury se Faltýnkovi informacemi o ušetřených miliardách povedlo odvézt pozornost od skutečného problému.
ZBYNĚK STANJURA (ODS). Ministr podle Stanjury vládě o výběrovém řízení informace podal. Byl podle něj optimistický, když si myslel, že se další výběrové řízení stihne. „Nemohl by vyhrát nikdo jiný než stávající provozovatel.“
REAKCE PŘÍTOMNÝCH POSLANCŮ. Ostatní poslanci (Markéta Pekarová Adamová a Mikuláš Ferjenčík) se diví, že by se ANO doposud nepochlubilo tak velkou úsporou.
FALTÝNEK: KAUZA MÝTO JE POLITICKÝ BOJ. „Řešilo se, že ANO problém mýta nezvládne. A jaký je výsledek? ANO to zvládlo a ještě s významnou úsporou díky panu ministrovi."
DOPRAVNÍ KOALIČNÍ RADA. Dopravní koaliční rada byla složena z odborníku ČSSD, KDU-ČSL, ANO. „Řešila i jiné záležitosti než mýto. Výsledkem debaty byl kompromis na zpoplatnění dalších 900 kilometrů silnic první třídy. A tento parametr vláda schválila a začlenila do podmínek výběrového řízení," říká Faltýnek.
O 15 MILIARD LEVNĚJI. Situace byla podle Faltýnka zvládnutá dobře. „Zrušily se zbytečné dodatky a systém výběru mýta pro roky 2020 až 2030 bude stát občany České republiky zhruba o 15 miliard korun méně než v období 2006 až 2016, respektive 2019 včetně toho přechodného období,“ vysvětluje Faltýnek.
HROZILA OSTUDA. Situaci bylo podle Faltýnka nutné podpořit, tak se do ní vložil.
SITUACI BYLO NUTNÉ PODPOŘIT. „Hrozila teoretická situace, že po roce 2016 nebudeme vybírat mýto a stát přijde o 10 miliard ročně a z České republiky se stane bezpoplatková zóna. Také hrozila ostuda, že to hnutí ANO nezvládne, a tyto důvody mě donutily, že jsem do toho jako místopředseda hnutí vstoupil.“
STÁT UŠETŘÍ. „Celá kauza mýto je o penězích, o velkých penězích a ničem jiném. Náš stát při výběru mýta ušetří zhruba 15 miliard korun za deset let oproti minulému období. Nechybí nikomu těch 15 miliard?“ ptá se Faltýnek. Dodává, že těchto ušetřených 15 miliard je zásluha ministra Ťoka.
NASTUPUJE FALTÝNEK. Faltýnek začíná reakcí za Bartoškova slova. Sám údajně nikdy neřekl, že by měl jakékoli pověření.
Domovní prohlídka u Faltýnka
Zásah proběhl minulý týden ve čtvrtek. Z policejních dokumentů, o kterých informoval v minulých dnech deník Právo, vyplývá, že Faltýnek měl chtít po šéfovi antimonopolního úřadu Petru Rafajovi, aby ovlivnil soutěž na mýto ve prospěch firmy Kapsch.
Policie doposud nikoho neobvinila. Server Novinky.cz napsal, že policie podezřívá předsedu Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže Petra Rafaje a ředitele české pobočky Kapsch Karla Feixe z korupce. V této souvislosti se mluvilo o Faltýnkovi, který s oběma jednal.
Kapsch provozuje mýtný systém v Česku od roku 2007, v tendru na nového provozovatele mýta po roce 2019 ale zvítězilo konsorcium CzechToll/SkyToll. Kapsch výsledky tendru napadl, ÚOHS nejdříve loni v květnu výběr vítěze tendru zrušil, v záři ale platnost smlouvy potvrdil. Kapsch se obrátil na soud.