Dvě historické lokomotivy a vůz naložený betonovými panely testují nosnost nového mostu přes Orlík

Na novém železničním mostě přes přehradu Orlík u Červené nad Vltavou na Písecku začaly zatěžovací zkoušky. Správa železnic k tomu využívá dvě historické lokomotivy a vůz naložený betonovými panely. Nový most o délce 316 metrů má největší železobetonový oblouk v Česku s rozpětím 156 metrů. Cílem testů je prověřit jeho nosnost.

České Budějovice Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Zatěžovací zkouška na mostě přes přehradu Orlík u Červené nad Vltavou

Zatěžovací zkouška na mostě přes přehradu Orlík u Červené nad Vltavou | Foto: Jan Kopřiva | Zdroj: Český rozhlas

„Zatěžovací sestava zastaví v přesně dané poloze na mostě a sleduje se pokles nebo deformace té konstrukce,“ popisuje vedoucí projektu společnosti Metrostav Milan Špička.

Přehrát

00:00 / 00:00

Zatěžovací zkoušku na novém železničním mostě přes Orlík sledoval Jan Kopřiva

Téměř 350 tun těžkou testovací vlakovou soupravu sleduje i hlavní inženýr stavby Petr Žákovec. „Vůz váží 54 tun, lokomotiva Šlechtična dohromady s tendrem asi 170 tun a lokomotiva Sergej 116 tun. Jde samozřejmě také o zatížení na různé délky stroje, Šlechtična je dlouhá, Sergej o něco kratší a vůz nejkratší. Toto zatěžovací schéma se používá už dlouho,“ upřesňuje.

Při testech se sleduje především průhyb konstrukce v jednotlivých polích mostu. „Konstrukce je osazená spoustou měřicích zařízení, máme tam například indikátorové hodinky. Také jsou natažené struny uprostřed rozpětí a měříme jejich pokles vůči zemi. A potom se měří geodeticky průhyby a deformace,“ vyjmenovává Petr Žákovec.

Zátěžové zkoušky vzbudily velký zájem obyvatel z blízkého okolí, podívat se na ně přišel například Martin Petřík. „Já bydlím támhle za lesem musím říct, že most je i architektonicky velmi pěkný. Utvrzuje mě to v tom, že když ti správní lidé chtějí, tak to jde,“ komentuje.

Správa železnic za nový most přes přehradu Orlík u Červené nad Vltavou na Písecku zaplatí zhruba 685 milionů korun. Cestující se po něm poprvé projedou ve čtvrtek 28. listopadu.

Jan Kopřiva Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme