Jedna, nebo dvě budovy? Úřad změnil verdikt o hlavním nádraží během čtyř měsíců

Při rozhodování o pražském hlavním nádraží jako památce využilo ministerstvo kultury postoj Drážního úřadu. Ten nejprve konstatoval, že stará Fantova budova a nová odbavovací hala jsou jedna stavba. Za necelé čtyři měsíce ale otočil po zásahu Správy železnic, která mu dodala podklady. Ministerstvo už ale názor měnit nechce, odbavovací hala ze 70. let zůstává podle něj kulturní památkou. A dvoumiliardový projekt na přeměnu nádraží je v ohrožení.

Praha Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Hlavní nádraží, Praha

Nová odbavovací hala hlavního nádraží v Praze je podle ministerstva kulturní památkou | Foto: René Volfík | Zdroj: iROZHLAS.cz

Když se loni na jaře začala připravovat architektonická soutěž na přeměnu hlavního nádraží v Praze, požádali památkáři ministerstvo kultury, aby novou odbavovací halu prohlásilo za památku. A Správu železnic s Prahou zároveň upozornili, že budova může být nakonec památkově chráněna.

„Drážní úřad nepovažuje odbavovací halu hlavního nádraží v Praze za samostatnou stavbu“

Drážní úřad (4. 5. 2023)

Připomeňme, že soutěž na rekonstrukci haly nepočítala s tím, že je objekt památkově chráněný a vítězný projekt, jenž vzbudil řadu kritických ohlasů, zahrnuje výrazné stavební úpravy do současného vzhledu a dispozic haly včetně velké dřevěné střešní konstrukce.  

Ministerstvo kultury se po roce – tedy letos na jaře – dotázalo Drážního úřadu, zda je hlavní nádraží jednou, nebo dvěma budovami. Pokud by šlo o jednu stavbu, chránilo by odbavovací halu spojení se starou a cennou Fantovou budovou. Začátkem května dostal resort odpověď, že podle úřadu odbavovací hala skutečně není samostatnou stavbou. Rozhodnutí ovšem padlo, ačkoli chybělo množství dokumentů.

Ministerstvo kultury pak informovalo, že odbavovací halu nemůže prohlásit za kulturní památku, protože už jí je díky svému spojení s Fantovou budovou.

„Ministerstvo kultury vydalo stanovisko, že na základě nově vydaného metodického pokynu k rozsahu kulturních památek je třeba na odbavovací halu nahlížet jako na součást kulturní památky železniční stanice Praha hlavní nádraží, a tudíž návrh vyhodnotil jako nedůvodný,“ popsala pro iROZHLAS.cz mluvčí památkářů Blanka Černá.

A stanoviskem Drážního úřadu pak ministerstvo argumentovalo i v červencové odpovědi na dotaz podle infozákona, zda je nová odbavovací hala památkou.

„Nová odbavovací hala železniční stanice Praha hlavní nádraží dle drážního úřadu není samostatnou stavbou, nýbrž je provozně, funkčně a technicky spojena s budovou hlavního nádraží Praha jako její přístavba, a tedy je nedílnou součástí,“ popsalo tehdy ministerstvo.

Změna o 180 stupňů

„Odbavovací hala je stavebně-technicky nezávislá na Fantově budově, má samostatnou a nezávislou funkci, a tudíž je samostatnou stavbou.“

Drážní úřad (30. 8. 2023)

O necelé čtyři měsíce od verdiktu ale Drážní úřad původní postoj změnil. O přezkoumání ho požádala Správa železnic, která soutěž vypsala. Úřadu zároveň poslala dokumenty k odbavovací hale, takže dostal mimo jiné historické a současné půdorysy, historické články o stavbě nebo zakreslení inženýrských sítí.

Koncem srpna pak rozhodl, že odbavovací hala je samostatnou stavbou. „Ke změně původního stanoviska dospěl Drážní úřad po důkladném seznámení se s předloženými dokumenty,“ přiznala mluvčí Drážního úřadu Pavlína Straková. „Je zřejmé, že Fantova budova i nová odbavovací hala vznikly v různých časových obdobích samostatně,“ doplnila.

Odbavovací hala pražského hlavního nádraží se stavěla v 70. letech minulého století | Foto: René Volfík | Zdroj: iROZHLAS.cz

Přestože podle nového postoje Drážního úřadu jsou stará Fantova budova a nová odbavovací hala dvě stavby, ministerstvo nález ohledně kulturní památky měnit neplánuje.

„Ministerstvo kultury je ve svém postoji naprosto konzistentní, již před podáním podnětu Národního památkového ústavu považovalo odbavovací halu za kulturní památku, tento názor v rámci vyhodnocování podnětu prověřilo a potvrdilo,“ uvedla mluvčí resortu Ivana Awwadová.

„Ve stávající situaci nemá ministerstvo kultury žádný důvod ani podnět, na základě kterého by mělo přistupovat k revidování faktu, že Nová odbavovací hala je kulturní památkou,“ podotkla.

Památkáři vs. Správa železnic

Památkáři proto koncem minulého týdne, tedy až po ukončení a vyhodnocení architektonické soutěže, zanesli odbavovací halu hlavního nádraží do ústředního seznamu kulturních památek. A Správa železnic je záhy obvinila z možného účelového jednání.

Nový Hlavák? Do Prahy se za ním bude jezdit, chválí architekt. Jedna věc ho ale překvapila

Číst článek

„K zápisu haly hlavního nádraží do katalogu kulturních památek Národního památkového ústavu došlo nečekaně doslova přes noc a je pro nás překvapením. Zápis je ovšem založen na neplatném odůvodnění a nemá ani právní základ,“ zdůraznila mluvčí Správy železnic Nela Eberl Friebová.

„Během soutěžního dialogu proběhly opakované diskuse o památkové ochraně s jednoznačným výsledkem, že neexistuje žádný platný dokument prokazující památkovou ochranu nové odbavovací haly,“ poznamenala.

Památkáři se proti obvinění z účelovosti důrazně ohradili. „Národní památkový ústav se podivuje nad tím, že památková ochrana nové odbavovací haly je překvapením,“ podotkla mluvčí památkářů Černá. „Národní památkový ústav se důrazně ohrazuje proti tvrzení, že by aktuálně potvrzená památková ochrana byla výsledkem ukvapeného nebo nestandardního, a už vůbec ne účelového jednání.“

I kdyby ale resort z památkové ochrany odbavovací haly ustoupil, památkáři a Klub Za starou Prahu už avizovali, že stavbu na památku ministerstvu znovu navrhnou.

Vítězové z Kodaně

V mezinárodní soutěži na přeměnu hlavního nádraží a jeho okolí uspěl návrh kodaňského studia Henning Larsen Architects. Dominantním prvkem návrhu je velká dřevěná konstrukce, která se má klenout nad novou odbavovací halou. Zároveň má zmizet část haly, zachována má být část pod magistrálou.

Přeměna nádraží a přilehlého parku měla začít v roce 2028. Celý projekt vyjde podle odhadu asi na dvě miliardy korun. Správa železnic nyní musí rozhodnout jak dál: zda bude jednat o přepracování vítězného projektu, pokusí se zpochybnit památkovou ochranu haly nebo vypíše novou soutěž.

Na druhém místě se v soutěži umístil tým barcelonských studií Miralles Tagliabue EMBT a OCA architects, třetí skončilo konsorcium českého studia re:architekti, italského ateliéru baukuh studio associato a italského studia Yellow Office. Návrh třetího týmu počítal se zachováním haly bez větších zásahů.

Anna Jadrná Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme