Opravu desky ve stanici Florenc pod křižovatkou ulic Křižíkova a Ke Štvanici zahájil pražský dopravní podnik (DPP) v březnu 2022, celkem si vyžádá 26 víkendových omezení provozu metra.
„Zasahujeme ve stanici metra Hlavní nádraží. Na část nástupiště spadla betonová omítka. Událost se obešla bez zranění. Případ převzali hasiči z jednotky pražského dopravního podniku,“ píší hasiči.
Jeden z vstupů na straně u hotelu Grand radnice ponechá, aby měla přístup do podzemních prostor. Ty úplně nezaniknou, ale kvůli technickému stavu bude nutná jejich úprava.
Pražské hlavní nádraží má doplnit jedna z největších dřevostaveb v Česku. Vizualizace ukazují světlou stavbu vystupující z šedi metropole. „Takovouto barvu si to nezachová,“ říká expert Petr Kuklík.
„Přístup, se který přicházejí dánští architekti, chce obnovit funkci budovy. V soutěžním návrhu navrhli nějakou cestu,“ říká náměstek pražského primátora.
Návrh na přestavbu haly hlavního nádraží v Praze, který počítá mimo jiné s demolicí části brutalistní budovy ze 70. let a vybudováním nové dřevěné konstrukce, budí emoce.
Při rozhodování o hlavním nádraží jako památce využilo ministerstvo postoj Drážního úřadu. Ten konstatoval, že Fantova budova a odbavovací hala jsou jedna stavba. O necelé čtyři měsíce ale otočil.
Kolem stavu a budoucnosti mostu se v poslední době vede diskuse. Správa železnic chce jeho památkově chráněnou vrchní konstrukci nahradit novou, což kritizují památkáři či občanské spolky.
Správa železnic hájí postup v architektonické soutěži o proměnu hlavního nádraží v Praze. Zpočátku podle ní nebylo jasné, že je to kulturní památka. To připouští i památkáři. Co bude s projektem dál?
Památkovou ochranu nese zejména secesní Fantova budova, nová odbavovací hala nicméně podle ministerstva není samostatným objektem, ale přístavbou, takže se na ni památková ochrana také vztahuje.
Kuriózní úlovek přitom Michal získal zadarmo. Kdyby si něj neřekl, pravděpodobně by skončil na smetišti. „Napadlo mě jim napsat, co s nimi hodlají dělat. A mohl jsem si je odvézt,“ vypráví Michal.
„Dvakrát se nám stalo, že přišla obálka s bílým práškem. Policie zavřela celou ulici. Několikrát jsme tu měli nápisy na dveřích a házeli nám exkrementy ke dveřím,“ vzpomíná Martin Rozumek.
Správce dráhy v pátek představil plán staveb na další měsíce, třeba už od července by mělo zrychlit spojení z Prahy do Brna. V plánu je i stavba komplexní sítě tunelů pod Prahou.
Přestupním uzlem tramvají před hlavním nádražím projdou desetitisíce lidí denně. Prostranství je často kritizované za to, že je na něm příliš mnoho zábradlí a není pro chodce přívětivé.
První lidé by se do sálů, které budou sloužit Správě železnic především jako reprezentační, mohli dostat po nových eskalátorech z odbavovací haly nádraží příští rok v září.
V Praze se totiž na začátku října natáčel film One Life irské režisérky Aisling Walshové o siru Nicholasi Wintonovi. Filmaři využívali pro natáčení právě první nástupiště a historickou budovu nádraží.
Nové stanové městečko bude určeno právě pro případ humanitární nouze. Tedy například pro lidi, kteří nemají nárok na dočasnou ochranu v České republice ani na žádnou dávku.
„Vládní data potvrdila to, co jsme říkali celou dobu: V jiných regionech jsou kapacity volnější a je třeba vytvořit systém, který bude motivovat lidi k přesunu,“ říká pražský primátor Zdeněk Hřib.
Organizace Romodrom by pro uprchlíky preferovala ubytování v budovách, které sama navrhla. „Buňkoviště, která jsme mu (ministrovi) dodali, jsou od romských developerů a dostanou je zadarmo,“ uvedla.
Lidem, kteří budou v danou dobu v nějaké fázi lustrace, bude nutné zajistit ubytování jinde než na nádraží. V horším případě by se situace musela řešit dalším stanovým městečkem.
Nedůstojná situace na hlavním nádraží v Praze má jediné řešení, a to zapojit Správu uprchlických zařízení. V rozhovoru pro Radiožurnál to řekl ředitel Organizace pro pomoc uprchlíkům Martin Rozumek.
Případné přerozdělení uprchlíků z Ukrajiny mezi regiony řeší vláda s hejtmany. Hejtmanka Středočeského kraje Petra Pecková řekla, že velká část uprchlíků se do Prahy vrací z ostatních regionů.
Během čekací doby na vyřízení víza nebo ověření dvojího občanství stát neposkytuje uprchlíkům ubytování. Většina z nich se tak vrací až na deset dní na hlavní nádraží, které situaci nezvládá.