Jak se politici staví k elektrickým autům? Podívejte se na závěrečnou část šesté debaty Česko 2025
Evropská pravidla prakticky znemožní koupit si od roku 2035 nový automobil na benzín či naftu. Důvodem je životní prostředí i zdraví. Podle průzkumu agentury Median pro Radiožurnál a Český rozhlas Plus by normu skoro dvě třetiny Čechů zrušily. Jak se k normě hodlají postavit strany, které mají šanci na to dostat se ve volbách do Poslanecké sněmovny? Podívejte se na závěrečnou část šesté debaty Česko 2025.
O budoucnosti elektrických aut v debatě převažoval názor, že trh se zvládne regulovat sám. Ministr dopravy Martin Kupka (SPOLU) by unijní de facto zákaz zrušil, protože technologie se podle něj posune dopředu i bez „nadměrné regulace.“
Podobně to vidí Martin Kolovratník (ANO). Tomu ale vadí, že současná vláda za českého předsednictví v EU nechala projít normy zpřísňující pravidla pro spalovací auta. Podle Kupky ale Česko naopak dojednalo jejich zmírnění.
Jiří Vlk (Motoristé) by unijní pravidla o konci prodeje emisních aut minimálně revidoval. Obává se například výpadku spotřební daně, když se budu při přechodu na elektromobilitu prodávat méně nafty a benzinu. Radim Fiala (SPD) by omezení zrušil úplně.
Jak se Česko postaví k opravám silnic a Green Dealu? Experti z politických stran debatovali o dopravě
Číst článek
Jaroslav Komínek (Stačilo!) by elektroauta nechal jen jako alternativu. Zpochybnil, jak velký díl emisí oxidu uhličitého auto vypouštějí. Silniční doprava je v Evropské komisi zodpovědná asi za sedminu emisí CO2, jejichž růst je hlavní příčinou změny klimatu. A v dopravě jako v jediném sektoru v Evropské unii emise v současnosti neklesají.
Piráti mají podle jejich zástupce Václava Vislouse k evropské normě spíše technické připomínky. Zdůraznil, že zplodiny z naftových a benzinových aut mají výrazně negativní dopad na zdraví lidí ve městech. Podle Martina Exnera (STAN) je správně, že Evropská unie o pravidlech rozhodla včas a dala tak automobilkám dostatečnou dobu na vývoj technologií.
Hosty ŠESTÉ debaty Česko 2025 byli:
Za ANO Martin Kolovratník, poslanec a stínový ministr dopravy
Za Spolu Martin Kupka (ODS), ministr dopravy
Za SPD Radim Fiala, poslanec a místopředseda hnutí
Za STAN Martin Exner, poslanec a člen podvýboru pro dopravu
Za Motoristy sobě Jiří Vlk, zastupitel města Orlová
Za Piráty Václav Vislous, člen dozorčí rady Státního fondu dopravní infrastruktury
Za Stačilo! Jaroslav Komínek, lídr v Ústeckém kraji
Do debaty Radiožurnál a Český rozhlas Plus pozval experty politických stran a uskupení, která mají v současných průzkumech největší šanci dostat se ve volbách do Poslanecké sněmovny.