Jak se politici staví k elektrickým autům? Podívejte se na závěrečnou část šesté debaty Česko 2025

Evropská pravidla prakticky znemožní koupit si od roku 2035 nový automobil na benzín či naftu. Důvodem je životní prostředí i zdraví. Podle průzkumu agentury Median pro Radiožurnál a Český rozhlas Plus by normu skoro dvě třetiny Čechů zrušily. Jak se k normě hodlají postavit strany, které mají šanci na to dostat se ve volbách do Poslanecké sněmovny? Podívejte se na závěrečnou část šesté debaty Česko 2025.

ČESKO 2025 Praha Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

O budoucnosti elektrických aut v debatě převažoval názor, že trh se zvládne regulovat sám. Ministr dopravy Martin Kupka (SPOLU) by unijní de facto zákaz zrušil, protože technologie se podle něj posune dopředu i bez „nadměrné regulace.“

Podobně to vidí Martin Kolovratník (ANO). Tomu ale vadí, že současná vláda za českého předsednictví v EU nechala projít normy zpřísňující pravidla pro spalovací auta. Podle Kupky ale Česko naopak dojednalo jejich zmírnění.

Jiří Vlk (Motoristé) by unijní pravidla o konci prodeje emisních aut minimálně revidoval. Obává se například výpadku spotřební daně, když se budu při přechodu na elektromobilitu prodávat méně nafty a benzinu. Radim Fiala (SPD) by omezení zrušil úplně.

1:49:41

Jak se Česko postaví k opravám silnic a Green Dealu? Experti z politických stran debatovali o dopravě

Číst článek

Jaroslav Komínek (Stačilo!) by elektroauta nechal jen jako alternativu. Zpochybnil, jak velký díl emisí oxidu uhličitého auto vypouštějí. Silniční doprava je v Evropské komisi zodpovědná asi za sedminu emisí CO2, jejichž růst je hlavní příčinou změny klimatu. A v dopravě jako v jediném sektoru v Evropské unii emise v současnosti neklesají.

Piráti mají podle jejich zástupce Václava Vislouse k evropské normě spíše technické připomínky. Zdůraznil, že zplodiny z naftových a benzinových aut mají výrazně negativní dopad na zdraví lidí ve městech. Podle Martina Exnera (STAN) je správně, že Evropská unie o pravidlech rozhodla včas a dala tak automobilkám dostatečnou dobu na vývoj technologií.

Hosty ŠESTÉ debaty Česko 2025 byli:

Za ANO Martin Kolovratník, poslanec a stínový ministr dopravy

Za Spolu Martin Kupka (ODS), ministr dopravy

Za SPD Radim Fiala, poslanec a místopředseda hnutí

Za STAN Martin Exner, poslanec a člen podvýboru pro dopravu

Za Motoristy sobě Jiří Vlk, zastupitel města Orlová

Za Piráty Václav Vislous, člen dozorčí rady Státního fondu dopravní infrastruktury

Za Stačilo! Jaroslav Komínek, lídr v Ústeckém kraji

Do debaty Radiožurnál a Český rozhlas Plus pozval experty politických stran a uskupení, která mají v současných průzkumech největší šanci dostat se ve volbách do Poslanecké sněmovny.

Jan Pokorný, jas Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme