Jmenuje se EDITA. Cestující na Jičínsku vozí první vlak v Evropě bez strojvedoucího

Češi mohou jako první v Evropě využít v běžném provozu autonomní vlak bez strojvedoucího. Vlak jménem EDITA vyjel v sobotu na trati Kopidlno – Dolní Bousov na Jičínsku. Jízdní řád počítá se třemi jízdami denně o vybraných víkendech. Projekt za 320 milionů financovala 120 miliony Evropská unie, dalších 200 milionů dal výrobce dopravní a zabezpečovací techniky AŽD Praha, který vlak EDITA provozuje jako komerční projekt. Jízdenka vyjde na 50 korun.

Video Dolní Bousov Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Vlak EDITA na zastávce Kopidlno (5. dubna 2025)

Vlak EDITA na zastávce Kopidlno (5. dubna 2025) | Foto: Radan Duchoň | Zdroj: Český rozhlas

S cestujícími vyjel vlak v pravidelném provozu na 24 kilometrů dlouhou trať zvanou Kopidlnka poprvé o víkendu 5. a 6. dubna.

Přehrát

00:00 / 00:00

Poslechněte si reportáž o vlaku bez strojvedoucího

Souprava řízená technikou poté pojede do začátku října o dalších čtyřech vybraných víkendech a dva týdny o letních prázdninách. Na první výjezd soupravy se přišli podívat z Kopidlna i lidé, kteří vlakem neplánovali jet.

Protože legislativa neumožňuje provoz zcela bez obsluhy, je ve vlaku strojvedoucí, který na jízdu mezi stanicemi pouze dohlíží a může soupravu kdykoliv zastavit.

„Intenzivní vývojové práce se odehrály v posledních třech letech,“ popsal generální ředitel AŽD Zdeněk Chrdle.

Takzvané dohledové pracoviště, odkud může člověk kdykoliv autonomní vlak zastavit | Foto: Taneček David | Zdroj: ČTK, Profimedia

Autonomní vlak je podle AŽD technologickou revolucí na železnici. „Cestující znají vlaky bez strojvedoucích ze zahraničí, ale vždy jezdí v uzavřených koridorech mezi ploty, v tunelech a podobně. Ovšem provoz autonomního vlaku na trati, kde jsou železniční přejezdy a v kolejišti mohou nastat nečekané situace, je v Evropě průlomovou inovací,“ zdůraznil Chrdle.

V Lomnici plánují pivní vlak, který propojí pivo, železnici a kulturu. Nechybí u toho spisovatel Rudiš

Číst článek

Postavení autonomního vlaku řadí Česko podle ministra dopravy Martina Kupky (ODS) mezi lídry vývoje v železničním průmyslu v Evropě i ve světě.

Technologie by se podle něj měla v budoucnu uplatnit především na lokálních tratích, kde by provoz úsporou personálních nákladů značně zlevnila. Výstupy a zkušenosti z projektu, jehož technologie je přenositelná i na další tratě, jsou otevřené také pro další železniční společnosti v Evropě.

Kromě Kopidlnky provozuje AŽD vlaky na vlastní Švestkové dráze na Lounsku. U ní AŽD plánuje, že ji do roku 2030 promění v plně autonomní železnici.

Projekt podle Chrdleho předehnal legislativu, protože zákony nepočítají s tím, že by vlak jel bez strojvedoucího. Uvítal by vznik skupiny na ministerstvu dopravy k úpravě legislativy. „Je před námi nový úkol. Pro přípravu patřičné legislativy můžeme vycházet ze zkušeností, které vlak přinese,“ řekl k tomu ministr Kupka.

Vůz ze 70. let

Autonomní vlak nazvaný EDITA, který nyní jezdí na Jičínsku, vznikl modernizací motorového vozu 810.111. Cestující bude vozit ve zrekonstruovaném vagonu řady 010. Oba vozy pocházejí ze 70. let minulého století.

Z Brna do Bratislavy za hodinu? Česko se Slovenskem plánují vysokorychlostní železnici

Číst článek

Vlak má kamery a laserové senzory, které snímají okolí, měří vzdálenosti a mapují terén. Aktuální data z kamer a senzorů pro autonomní řízení budou moci cestující sledovat na displejích ve voze. Trať je pokryta systémy a sítěmi ETCS, 5G a GSM-R.

Trať zvanou Kopidlnka na pomezí Královéhradeckého a Středočeského kraje koupila AŽD v roce 2016 jako nevyužívanou od státu pro své potřeby a experimenty. Pravidelný provoz na trati skončil v roce 2010, v sobotu jej AŽD jízdami autonomního i dalších vlaků obnovila.

Lidé čekající na odjezd autonomního vlaku (5. dubna 2025) | Foto: Radek Duchoň | Zdroj: Český rozhlas

„Budeme jezdit na vlastní komerční riziko. Jízdenku za 50 korun si cestující koupí ve vlaku,“ řekl Chrdle.

Jízdní řád autonomního vlaku počítá s třemi páry vlaků denně s odjezdy z Kopidlna v 8.15, 12.11 a 16.11. Pro nadcházející první víkend AŽD dopravu posílí na pět párů vlaků, a to tři v celé délce tratě Kopidlno – Dolní Bousov a zpět a dva v úseku Kopidlno – Dětenice a zpět. Mezi Kopidlnem a Dolním Bousovem je dopravna v Dětenicích a sedm zastávek.

O dalších víkendech a státních svátcích od dubna do října a denně v červenci a v srpnu, kdy autonomní vlak nepojede, dopravu tří párů vlaků na Kopidlnce zajistí běžné motorové vozy.

Prázdná kabina pro strojvedoucího v předělaném voze ze 70. let | Foto: Radek Duchoň | Zdroj: Český rozhlas

duch, vdv, ČTK Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme