Kvalita čokoládových figurek se zlepšila. Odborníci připomínají obsah čokolády
Jako o čokoládových svátcích mluví obchodníci o Velikonocích. Spolu s Mikulášem a Vánoci patří totiž právě Velikonoce mezi svátky, při kterých kupujeme nejvíce čokolády. Podle Jany Dostálové z Vysoké školy chemicko-technologické v Praze se kvalita čokoládových figurek po letech konečně zlepšila, přesto doporučuje rozlišovat mezi čokoládou a cukrovinkou.
„Pokud je na etiketě napsáno čokoláda, musí v případě hořké čokolády obsahovat minimálně 35 procent kakaových součástí. Jsou čokolády, které jich obsahují třeba sedmdesát, osmdesát a čím jich je více, tím je to lepší z hlediska výživového,“ objasňuje Jana Dostálová.
Mléčná čokoláda pak může obsahovat nejméně 30 procent kakaových součástí. V cukrovinkách je naopak kakaa minimum a kakaové máslo výrobci nahrazují ztuženým rostlinným tukem.
Písmo na etiketách čokoládových velikonočních figurek zůstává většinou špatně čitelné. Přesto se zákazníci o složení svátečních zajíčků, vajíček nebo beránků zajímají.
Ke spokojenosti odborníků rozlišují mezi skutečnou čokoládou a cukrovinkou - jako zákaznice obchodního řetězce v centru Prahy:
„Foukaná figurka z kakaové hmoty. Cukrovinka, složení: cukr, ztužený rostlinný tuk, odtučňovací kakao, sušené mléko – to bych nekoupila a raději si připlatím,“ komentuje zákaznice text na etiketě.
Zákazníci tedy výrobce a obchodníky donutili nabízet skutečnou čokoládu, výrobci ale přišli s jinými triky – například v podobě velikonočních kalendářů. Přestože jsou Velikonoce už 9. dubna, některé kalendáře mají 24 okének. Výrobek s 50 gramy čokolády navíc stojí kolem 30 korun.