Liniový zákon procesy zjednoduší, míní poslanec. Na porušování pravidel nelze stavět, říká ekoložka
Novela liniového zákona má urychlit dopravní stavby či usnadnit těžbu nerostů. Sněmovna ji schválila s řadou pozměňovacích návrhů, kritici je označují za přílepky. „Soudržnou a prosperující společnost nelze stavět na porušování pravidel,“ míní ředitelka organizace Zelený kruh Petra Kolínská. „Je to o tom, jak si to kdo bude vysvětlovat. Všechno bude veřejné, akorát procesy budou jednodušší a kratší,“ říká poslanec Ivan Adamec (ODS) v Pro a proti.
Podle Adamce by měla novela zrychlit procesy i díky opatření, které má zamezit praxi takzvaných blanketních odvolání. Připomíná, že využitím tohoto nástroje například ekologové oddálili stavbu úseku dálnice D11.
Pomůže novela liniového zákona zrychlit budování infrastruktury? Debatují poslanec Ivan Adamec z ODS a ředitelka organizace Zelený kruh Petra Kolínská
„D11 se v Královéhradeckém kraji staví už desítky let. Když jsme téměř měli stavební povolení a byl proveden výběr dodavatele, ozvala se ekologická organizace. Na konci lhůty podala tzv. blanketní odvolání. A co se teď děje? Proces se zastavil. Blanketní odvolání je prázdný papír, teď zase budou muset podání doplňovat a výsledek bude stejný jako předtím. Akorát zase máme zdržení,“ uvádí příklad.
Většina připomínek z hlediska ochrany životního prostředí má být podle něj vypořádána ve fázi EIA, což je posuzování vlivů stavby na životní prostředí.
„Ale ekologické organizace se vyjadřují ke všem fázím a vždycky se odvolávají, vždy najdou důvod. Mohou dokonce podávat blanketní odvolání až po lhůtách. To je všechno špatně. Okolní země nám ukazují, že jestli chceme ekonomický růst a rozvoj, toto musíme změnit,“ připomíná poslanec ODS.
Podle Kolínské blanketní odvolání používají často i státní instituce. Zamezení této praxe podle ní povolovací procesy neurychlí.
„Pro standardní odvolání máte lhůtu 15 dnů. Při velké stavbě a velkém rozsahu dokumentace to nemůže stačit. I Ředitelství silnic a dálnic podává běžně blanketní odvolání. Když to učiníte, máte novou lhůtu na doplnění podání. A bavíme se o týdnech. Stavba se připravuje x let a my se bavíme o tom, jestli se proces prodlouží o tři čtyři týdny.“
Skupina firem vyloučená z miliardového tendru na metro D podala trestní oznámení pro podvod
Číst článek
„Blanketní odvolání nemůže za to, že se u nás staví pomalu. Zásadní problém je, že ministerstvo dopravy, stát, veřejná správa nemá v ruce svoji analýzu, proč věci trvají dlouho, a poslanci pak naslepo zkouší různá vylepšení,“ naznačuje.
S tím Adamec nesouhlasí. Pozměňovací návrhy nejsou jednoduché a představa, že to poslanci dělají ad hoc, je podle něj mylná.
„Samozřejmě je tam spolupráce s profesními organizacemi, s lidmi, kteří v oborech pracují. Je to také spolupráce s ministerskými úředníky i s ministry. Kde nedošlo k souhlasu nebo alespoň k neutrálnímu stanovisku, tam pozměňovací návrhy neměly šanci projít a také neprošly,“ říká.
Pohnout se z místa
„Realita je prostě taková, že přípravná řízení trvají neúměrně dlouho. A pak jenom můžeme koukat, jak se v Polsku staví a my tady nejsme schopni pohnout se z místa,“ konstatuje poslanec ODS Ivan Adamec.
Nové elektrárny a sítě za 4 biliony korun. Podnikatelé vyzvali vládu ke strategickým investicím
Číst článek
Kolínská zdůrazňuje, že za zdržováním řízení ale nestojí ekologické organizace. Argument, že spolky zdržují, nemá podle ní žádnou oporu v reálných číslech.
„Když jsme se ptali ministerstev a úřadů, aby doložily konkrétní příklady nebo statistiku, kde a jaké spolky zdržovaly, přiznaly, že takovou evidenci nemají. Mohou být excesivní případy, ale spolek má lhůtu, do které se musí vejít. Je v řádu týdnů, nikdy v řádu let. To, že pak věc leží na krajském úřadu rok, dva či tři, není odpovědnost spolku,“ naznačuje ředitelka Zeleného kruhu.
„Děti Země se u nás v regionu předvedly dostatečně. Je to klasické zdržování. Nic s tím nezmůžou, je to jenom oddalování a týdny v jednotlivých fázích pak dělají měsíce a v důsledku i roky. Státní správa se s tím nakonec vypořádat dokáže, ale trvá to strašně dlouho. Proto se mění liniový zákon, který se nakonec bude jmenovat zákon o strategických investicích,“ reaguje Adamec.
Poslechněte si celou debatu Pro a proti Českého rozhlasu Plus ze záznamu. Moderuje Jan Bumba.