Modrá i červená. Dvoubarevné majáky budou moct mít na autech hasiči, policie i záchranná služba
Auta hasičů, policie nebo záchranné služby mohou od října používat nejen modrý, ale i červený maják. Změnu přináší nový silniční zákon, který začne platit na podzim. Dotsud mohla výstražná světla aut s právem předností v jízdě blikat jen modře. Ve dne ale nejsou modré majáky vždy dobře vidět.
„Tohle auto je erzeta,“ ukazuje reportérovi Radiožurnálu zásahové vozidlo kladenský hasič Ondřej. „Je to předurčené na dopravní nehody, průjezdové vozidlo. Je poměrně rychlé, malé, kompaktní, co se týče průjezdnosti ideální na zácpy.“
Od 1. října letošního roku mohou majáky na autech hasičů nebo policie kromě modré blikat i červenou barvou. Více si poslechněte v reportáži Jana Pastora.
Auto má řadu věcí, které obyčejný vůz nemá. „V horní části vidíte ovládání majáků, světelného výstražného zařízení. Ten se spouští při opuštění garáže, když vyjíždíme k zásahu. Spustí se nejdřív světlo, to znamená maják, posléze se ještě spouští zvukové výstražné zařízení, to znamená takzvaná siréna, houkačka,“ doplňuje hasič Ondřej.
V garáži se modré světlo krásně odráží. „Jenom blikačka bez zvukového výstražného zařízení nemá žádný smysl. Při jízdě k zásahu by měly být zapnuté oba dva, jak světlo, tak zvuk. Po příjezdu se místo zásahu nějakým způsobem zabezpečí, pak se samozřejmě siréna okamžitě vypíná a nechá se svítit jenom světlo,“ dodává kladenský hasič.
Lepší viditelnost
Od 1. října by i tohle auto mohlo blikat nejen modře, ale taky červeně. Důvodem téhle změny v silničním zákoně je lepší viditelnost aut s právem přednosti v jízdě. „Červená barva je výborně vidět za dne, modrá s tím má problémy. A naopak za tmy modrá barva je viditelná na velkou vzdálenost a nesplyne s koncovými světly automobilu, zatímco ta červená ano,“ vysvětluje dopravní expert Roman Budský z Týmu silniční bezpečnosti.
Nejen vojáci. Vláda chce, aby status veterána získali po 25 letech služby i policisté či hasiči
Číst článek
Právě kvůli lepší viditelnosti změny v zákoně vítá i vedoucí středočeských hasičů Martin Legner. „Sami jsme to i zkoušeli. Viditelnost červené barvy je zejména za snížených viditelnostních podmínek, teď myslím mlhy, hustý déšť, sníh, rozhodně lepší než světlo modré barvy,“ říká.
Legner ale dodává, že nové majáky hned 1. října nakupovat nebudou. „Pouze s nákupem nové techniky už si budeme dávat do technických podmínek zvukové a výstražné zařízení červenomodré barvy,“ dodává Legner.
Postupně budou výstražná modročervená světla na svých autech obměňovat taky záchranáři a policie.