Jednotná flotila bude odstrašující. Musíme myslet do budoucna, hodnotí generál nákup stíhaček F-35

V čem jsou americké stíhačky F-35 lepší než jiné stíhací letouny, například nejnovější verze švédských gripenů? A co bude se stávajícími gripeny, které zatím česká armáda využívá? Radiožurnál se ptal brigádního generála Jaroslava Míky, který nákup F-35 vyjednával. „U páté generace se spojily takzvané stealth vlastnosti a manévrovatelnost letounů. Letoun páté generace byl koncipován tak, aby byl při letu na misi zcela hladký a čistý,“ popisuje.

Dvacet minut Radiožurnálu Praha Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Generál Jaroslav Míka

Generál Jaroslav Míka | Foto: Iveta Vávrová | Zdroj: Český rozhlas

Velkým tématem posledních dnů je chystaný nákup nových amerických stíhaček F-35 pro českou armádu, o čemž má brzy rozhodovat vláda. Opoziční poslanci o tom chtějí ve Sněmovně debatovat. Švédský výrobce gripenů si zaplatil celostránkové inzeráty v novinách, ve kterých tvrdí, že jeho nabídka by byla výhodnější. Kolik stíhacích letounů F-35, kdy a za jakou částku by chtěla česká armáda koupit?

Přehrát

00:00 / 00:00

Nikdo z nás samozřejmě nechce žádný konflikt a jednotná flotila má za horizontem roku 2030 rozhodně větší odstrašující preventivní účinek než nějaká roztříštěná flotila letounů 4,5 generace, popisuje generál Míka

Plánem je pořídit 24 letounů F-35. Sice to vypadá, že opticky dochází k nárůstu letounů, neboť nyní máme čtrnáct strojů JAS-39 Gripen, nicméně vlastnostmi letounů páté generace si budeme moci dovolit redukci celkového počtu taktických letounů. Zredukujeme 38 současně používaných strojů jak gripen, tak i L-159 na celkem 24 stíhaček F-35.

A kolik to bude stát? Uveřejněná cena, schválená Kongresem, je 5,62 miliard amerických dolarů (asi 124 miliard korun, pozn. red). Jde o cenový strop v tom smyslu, že smlouva, kterou budeme uzavírat se Spojenými státy, bude maximálně v této výši. Dnes mohu říci, že částka bude rozhodně nižší.

I kritici záměru koupit americké stíhačky uznávají, že F-35 jsou nejlepší stíhačky na světě, jediné v kategorii páté generace. Můžete pro laiky vysvětlit, v čem jsou dané stíhací letouny lepší než například stíhačky 4,5 generace? V čem je lepší F-35 než nejnovější verze gripenů?
Jak jste uvedl, jediným a nyní nejmodernějším strojem je F-35 páté generace. Ostatní ze 4,5 generace jsou deriváty 3,5 a čtvrté generace.

Téměř 112 miliard korun. Armáda upřesnila, za kolik může modernizovat české stíhací letectvo

Číst článek

To znamená, že letadlu, které jste původně vyvíjel v 80. a 90. letech s tehdejšími znalostmi a technologickými vymoženostmi, nyní díky výpočetní technice a jejímu rozvoji postupně zvyšujete jeho schopnosti. I to má ale samozřejmě své limity.

Poznání v letectví a ve vojenském letectví v dané době bylo takové, že letouny nebyly pro radar překážkou, radiolokátory protivníka je tedy poměrně lehce zjistily. U páté generace se spojily takzvané stealth vlastnosti, tedy obtížná zjistitelnost, a manévrovatelnost letounů. 

Letoun páté generace byl navíc od začátku koncipován tak, aby měl veškeré senzory na palubě, a to nejen ve špičkové kvalitě, ale také proto, aby byl letoun při letu na misi zcela hladký a čistý, neboť zbraně jsou uvnitř a veškeré senzory se nachází na palubě.

Preventivní odstrašení

Pokud je jednou ze zásadních výhod neviditelnost, kde máte jistotu, že za dvacet, třicet nebo padesát let nebudou běžně dostupné radary, které i dané takzvaně neviditelné letouny bez problému odhalí, například s využitím umělé inteligence?
Jistotu samozřejmě nemám. Řešíme, jestli máme za stejné peníze vyzbrojit letectvo 4,5 generací a za dvacet let řešit co dál, když už v současné době Rusko i Čína, oficiálně označované za soupeře v geopolitické rovině či dokonce protivníky, vyvíjí systémy páté generace. Otázka by pak právě byla, proč i oni letouny páté generace vyvíjí. Opravdu se musíme dívat do budoucna.

25:57

ANO o smlouvě s USA nepochybovalo, Černochová ji ale měla lépe vysvětlovat, říká poslanec Růžička

Číst článek

Druhá věc je, že masovost objednávek a výroby i používání letounů F-35 v rámci jednotné flotily, minimálně v evropském kontextu, zaručí konektivitu a interoperabilitu.

Nikdo z nás samozřejmě nechce žádný konflikt a daná jednotná flotila má za horizontem roku 2030 rozhodně větší odstrašující preventivní účinek než určitá roztříštěná flotila letounů 4,5 generace.

Podívejme se na Ukrajinu, kde proti sobě stojí letectva, z nichž to ruské má nyní 4 a 4,5 generaci, a i tak není schopno se dostat přes ukrajinskou protivzdušnou obranu a nad územím Ukrajiny prakticky neoperuje.

Když rozklíčujeme částku 128 či 115 miliard, jak velká část připadá na samotná letadla, výzbroj a doprovodné služby za cvičení a tak dále?
Cena letounů je pod polovinou ceny kontraktu. Samotná výzbroj činí okolo deseti, patnácti procent a ostatní představují služby. V tom je zajištěn provoz letounů až do roku 2034. Součástí ceny je i tak kritizovaný drahý provoz letounů F-35.

V rámci balíčku je zároveň i přeškolení personálu nebo transfer simulačních technologií na letiště do Čáslavi, kde bude vybudováno simulační centrum.

Také je v tom balík základních náhradních dílů i konzultační a řekněme kontrolní činnost z americké strany, která nám bude pomáhat s výstavbou infrastruktury tak, abychom nepostavili něco za velké peníze a zároveň to pak nebylo postavené správně.

Stávající kontrakt, na jehož základě máme gripeny půjčené, skončí v roce 2027. Do dané doby stíhačky F-35 rozhodně nepřijdou. Máte jasno a pracujete již na dohodě, co bude v mezidobí?
Máme jasno a na dohodě pracujeme. Platformu JAS-39 Gripen chceme využívat až do roku 2035 s tím, že bude muset projít lehkými modernizacemi tak, aby byla relevantní i pro úkoly až právě do roku 2035.

OVĚŘOVNA: Poslanec Růžička sdílel článek o nedostatcích F-35. Ten se ale nezakládal na pravdě

Číst článek

A švédská vláda, potažmo Saab, jsou po příslušných zkušenostech s tím, jak jednání o nákupu stíhaček probíhají, k danému kroku vstřícní?
V jednání jsme naprosto transparentní a to, že s tím není soukromá firma spokojena, z hlediska jejich business plánu chápu a vůbec se jim nedivím. Naším partnerem je ale švédská vláda a s ní a švédskými partnery na poli vojenství máme naprosto korektní a relevantní vztahy.

Kdy by měly stíhačky F-35 do Česka dorazit, pokud bude dohoda uzavřena? V čem je americká nabídka lepší než ta od švédského výrobce? A které evropské členské státy NATO budou mít daný typ stíhaček? Poslechněte si celý rozhovor vedený Tomášem Pancířem v úvodu článku.

Tomáš Pancíř, ula Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme