Speciální výcvik i psycholog. Soud chce prosadit změny zákona pro převýchovu nebezpečných řidičů

Nejvyšší soud se pokusí prosadit změny zákonů, které budou motivovat nebezpečné a recidivující řidiče k absolvování speciálních programů sociálního výcviku, převýchovy nebo psychologického poradenství. Změny by se mohly dotknout trestního zákoníku, trestního řádu a zákona o silničním provozu, řekl mluvčí soudu Petr Tomíček.

Brno Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Starší řidič za volantem (ilustrační foto).

Starší řidič za volantem (ilustrační foto). | Foto: Pxhere | CC0 1.0,©

Na nebezpečné šoféry se soud ještě podrobněji než dosud zaměří spolu s policií a Nejvyšším státním zastupitelstvím. S prvotními návrhy uvažovaných změn už Nejvyšší soud seznámil ministerstva dopravy i spravedlnosti. Jde o meziresortní problém, proto bylo zapotřebí oslovit oba úřady.

„Čekáme a vyhodnocujeme, s kterým z nich spojíme úsilí o to, abychom tyto návrhy skutečně prosadili. Paralelně spolupracujeme například i s Centrem dopravního výzkumu. Víme, že školitelé budou mít o takové kurzy zájem,“ popsal Tomíček.

V Praze kolabovala doprava. V tunelu Blanka se v obou směrech staly hromadné nehody

Číst článek

Sociální výcvik

Mezi návrhy soudců Nejvyššího soudu je například částečná změna úpravy ukládání trestu zákazu činnosti v trestním zákoníku. Justice by mohla pro opětovné získání oprávnění k dané činnosti, typicky řízení auta, stanovit podmínku v podobě úspěšného absolvování vhodného programu sociálního výcviku a převýchovy či psychologického poradenství.

Další možná změna se týká okolností podmíněného upuštění od zbytku trestu zákazu činnosti, zákazu pobytu nebo zákazu vstupu na sportovní, kulturní a společenské akce. Trestní zákoník by justici umožnil zohlednit, zda se obviněný úspěšně podrobil vhodnému programu či poradenství zaměřenému na činnost, na kterou se vztahoval trest.

Na českých silnicích loni podle informací dopravní policie zemřelo 565 lidí, což je o 63 více než v roce 2017. Kampaně BESIP se letos zaměří na nepozornost řidičů, motocyklisty i dodržování bezpečné vzdálenosti.

Jako vážný problém odborníci často zmiňují také agresivitu řidičů. „Příliš mnoho českých motoristů bohužel stále jezdí agresivně a považuje to za normální,“ uvedla koncem loňského roku organizace BESIP, která se v Česku věnuje problematice bezpečnosti silničního provozu.

Nehody na českých silnicích monitoruje webová aplikace iROZHLAS.cz.

ČTK Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme