Správa železnic chce stavět i pod zemí. ‚Jiné řešení není, nemáme kam rozšiřovat,‘ říká její šéf
Vlakem z pražského letiště přímo na hlavní nádraží. Správa železnic chystá takzvané Nové spojení 2. Zatím se počítalo s tím, že by spoje od letiště skončily na Masarykově nádraží, to by ale komplikovalo přestup na další dálkové linky. Správce dráhy v pátek taky představil plán staveb na další měsíce, třeba už od července by mělo zrychlit spojení z Prahy do Brna.
První cestující by se vlakem z centra Prahy na Letiště Václava Havla měli svézt v roce 2030. Správa železnic už staví, teď modernizuje úsek Praha-Bubny až Praha-Výstaviště. Nově bude dvoukolejný a elektrifikovaný.
Oprava, nebo zbourání? Odborné kolokvium se v případě mostu na Vyšehradě přiklání k nové stavbě
Číst článek
Až se celá trať z centra na letiště otevře, budou ještě podle šéfa Správy železnic Jiřího Svobody vlaky končit na Masarykově nádraží. Projekt propojení trati s hlavním železničním uzlem je v přípravě.
„Abychom dokázali zajistit komfortní propojení pražského letiště a i rychlíkových expresních spojů a budoucích vysokorychlostních tratí, aby byl ten přestup komfortní,“ vysvětluje ministr dopravy Martin Kupka z ODS, proč je změna oproti původnímu plánu důležitá.
„Bude to znamenat, že regionální vlaky budou přirozeně končit na Masarykově nádraží, ale budeme počítat také s tím, že ty, které budou primárně zaměřeny na dopravu cestujících z pražského letiště, by projížděly Hlavním nádražím,“ dodává.
Nepochopitelné, nelogické a neekonomické, tak komentují lidé nové jízdní řády vlaků na Benešovsku
Číst článek
Nové spojení v Praze se nemá týkat jen směru na letiště, má jít o komplexní síť tunelů pod Prahou. Celý projekt, který má umožnit větší provázanost vlaků přímo na Hlavním nádraží, je zatím v přípravě. Hlavnímu nádraží totiž dochází stávající kapacita.
„Pokud se to tak schválí, vybuduje se stanice Opera, která bude mít přesah Praha-Hlavní nádraží a Václavské náměstí. Odtud se začne rozvětvovat i směrem k Smíchovu,“ říká šéf Správy železnic Jiří Svoboda.
„Tady jiné řešení není. My se už nemáme kam dostat z pohledu rozšíření kolejišť, protože na jedné straně je Churchill a osídlená oblast a na druhé magistrála. Takže nezbývá nic jiného, než jít pod zem,“ vysvětluje. Výhled staveb až do roku 2050 chce Správa železnic představit v průběhu května.
Další stavby na tratích
Zásadní zlepšení dopravy mezi Prahou a Brnem má přinést dokončení modernizace trati mezi Brandýsem a Ústím nad Orlicí.
Zdražení jízdenek na vlak o 15 procent? Bylo to nutné, došlo by k omezení dopravy, říká ministr Kupka
Číst článek
Vlaky se mají už od prvního července vrátit na tradiční trasu přes Českou Třebovou. Podstatně zkrátit se tak má i cestování vlakem na Slovensko, do Rakouska i do Maďarska.
Na letošek pro Správu železnic ministerstvo dopravy vyčlenilo 70 miliard korun, rozpočet je podle organizace proinvestiční. Z připravených 38 projektů na letošní rok správce dráhy zahájil přesně polovinu.
Kromě zmíněného je to třeba rekonstrukce nástupišť v Lovosicích a nádražní budovy v Karviné. Tendr je vypsaný taky třeba na rekonstrukci úseku Karlštejn – Beroun, první část modernizace stanice Praha-Smíchov nebo zdvoukolejnění Branického mostu.