Příští rok se bude měřit hustota dopravy. Za 150 milionů
Česko čeká v příštím roce velké měření hustoty provozu. Sčítání provozu automobilů se provádí každých 5 let.
"Data ze sčítání dopravy jsou významná kvůli údržbě komunikací, plánování výstavby, řešení hlukové zátěže, vlivu dopravy na životní prostředí a můžeme díky němu provádět kontroly a srovnávání v těchto oblastech," upřesnil pro Rádio Česko Jan Švec, ředitel Úseku informatiky Ředitelství silnic a dálnic.
Poslední měření v roce 2005 ukázalo obrovský nárůst dopravy. Proděkan dopravní fakulty ČVUT Petr Moss, ale předpokládá, že letošní měření tento trend nepotvrdí.
Ředitel Švec s tím úplně nesouhlasí. Domnívá se, že nárůst provozu bude, ale nechce předbíhat.
"Je jisté, že poslední rok ekonomické krize se na výsledcích hodně podepíše," řekl ředitel Úseku informatiky Ředitelství silnic a dálnic s tím, že tato situace neměla při posledním měření před pěti lety obdobu.
150 milionů, možná méně
Ředitelství silnic a dálnic se rozhodlo, že zakázku pro kterou se počítá s rozpočtem 150 milionů korun, svěří soukromé firmě.
Před ale 5 lety vyšlo sčítání o 60 milionů levněji. Tehdy si jej udělalo samo ředitelství silnic a dálnic samo ve spolupráci krajskými úřady a krajskými správami silnic. Od soukromé firmy si ředitelství slibuje kvalitnější zpracování
"Jedná se o částku, která byla vypočtena na základě platných tabulek a norem odbornou společností, která se podobnými výzkumy zabývá," vysvětloval Švec a dodal:
"Tato částka je odhadem a my předpokládáme, že v rámci soutěže můžeme dosáhnout ceny nižší."
Více úseků. Více lidí
Nárůst oproti roku 2005 vysvětluje i tím, že by se napřesrok mělo měřit více dnů a větší množství úseků silnic a dálnic, tudíž je potřeba zaplatit více lidí, kteří budou přímo u silnic měření provádět.
"V neposlední řadě chceme zapojit elektroniku a chceme, aby byl proveden jak kvalitní sběr tak, tak jejich zpracování a uložení elektronickou cestou," doplnil ředitel Úseku informatiky Ředitelství silnic a dálnic.
Elektronické měření ale podle Švece lidskou práci nahradit nemůže. Je podle něj nutné dodržet metodiku, aby byla data srovnatelná.
"Elektronické měřiče nemáme v takovém rozsahu, abychom je mohli využít," dodal Jan Švec s tím, že tam, kde to možné je, využijí techniku hlavně ke kontrole sčítačů.
Investice do elektronických sčítačů místo do lidí by podle ředitele Švece nebyla efektivní, protože se využijí jen jednou za pět let. "Další věc je, že v takovém množství by ta zařízení generovala tak obrovské náklady na údržbu a provoz, že by tato cesta nebyla ekonomická."
Doprava se bude sledovat na 6500 místech. Data se budou získávat v mezikřižovatkových úsecích.
"Vždy podle významu komunikace musíte zvážit, zda i za dalším mezikřižovatkovým úsekem budete zjišťovat, kam se doprava rozptyluje. Máme velice exaktní metodiku, která umožňuje, že data jsou srovnatelná a mezi lety jsou statisticky významná," popisoval ředitel Úseku informatiky Ředitelství silnic a dálnic.