Učitelé hodnotí vládní návrhy pro kvalitnější školství opatrně. Plánů už prý zažili dost
Ministerstvo školství je přesvědčeno, že má recept na to, jak zabránit postupnému propadu úrovně vzdělávání v Česku. Mimo jiné mají školy efektivně připravovat žáky především pro konkrétní požadavky praxe, posíleny mají být zejména exaktní předměty. Sami učitelé zatím záměr příliš nekomentují.
Po dlouhodobé přípravě dnes ministr Petr Fiala spolu s premiérem Petrem Nečasem představili program „dvakrát pěti kroků" pro kvalitnější vzdělávání.
Učitelé na to reagují tak, že informace jsou zatím spíš obecné a nejsou známy konkrétní kroky, jak chce stát daných cílů dosáhnout.
Reakce učitelů na návrhy ministerstva školství zjišťoval v Brně reportér Ivan Holas
Školy přitom už v minulosti různých proklamací zažily bezpočet, říká ředitel brněnské Základní školy Úvoz Miloš Doležal.
„Když se třeba zaměříme na bod ‚méně byrokracie, více času na výuku‘, tak zrovna tohle mnohdy nebylo naplněno a místo toho, aby dokumentů, které učitelé musí vyrábět, ubývalo, tak naopak mnohdy jich přibylo.“
Požadavek posílit zájem o matematiku a přírodní vědy chápe učitel z téže školy Miloš Přinosil jako reakci ministerstva na dlouhodobě horší výsledky našich žáků v těchto předmětech ve srovnání se zahraničím. I matematiku lze přitom podle něj učit poutavě.
„Je akorát důležité, aby se v tomhle smyslu bojovalo na všech frontách - u předškolní přípravy, na prvním stupni, druhém stupni a stejně tak na středních školách, aby se role třeba matematiky opravdu brala jako zásadní předmět pro život, aby se to pak třeba odráželo v přípravě maturitních zkoušek, případně přijímacích řízení na vysoké školy,“ zdůraznil Přinosil.
Vláda má plán ke kvalitnímu školství. Klíčem je matematika a snížení byrokracie
Číst článek
Ministerstvo chce rovněž posílit prestiž učitelského povolání. Pro učitelku prvního stupně Věru Čermákovou je to dobrá zpráva. Stejně jako kolegové soudí, že to není jen otázka platu.
„Určitě je to důležité, mohlo by se to pořád zvyšovat, aby pohled na učitele byl lepší než doposud. Já se setkávám s rodiči těch malých dětí a nemám dojem, že by se dívali na toto povolání nějak spatra. Kladou dětem na srdce, aby se jim škola líbila, tudíž že musí mít i paní učitelku rádi a asi o nás hezky mluví. Aspoň mám ten dojem, že na prvním stupni je to tak,“ míní Čermáková.
Některé kroky připravovalo ministerstvo školství už v minulosti, nyní je chce prosadit i pomocí větší diskuse s odbornou veřejností a získat na ně dotace z Evropské unie.