Ministr zopakoval, že tato vláda nechystá žádné násilné slučování škol více zřizovatelů. Je podle něj ale důležité, abychom si byli vědomi problému, který České republika z hlediska struktury škol má.
„Více než deset tisíc studentů a pedagogů bylo zabito, zraněno, uneseno, zadrženo nebo nějak jinak zasaženo,“ uvedla Světová koalice na ochranu vzdělávání.
Chystaný dětský certifikát má dokládat, že učitel nebo vychovatel nikdy nebyl odsouzen za násilný trestný čin. A to i v případě, že uplynula lhůta pro zahlazení trestu.
„Angličtina je klíčová,“ říká bývalý ministr školství Petr Gazdík (STAN). „Vyučovat i angličtinu bude náročné,“ oponuje v pořadu Pro a proti prezident Asociace ředitelů základních škol Luboš Zajíc.
Je to teprve rok a 3 měsíce od chvíle, kdy bývalá studentka, která se rozhodla pro změnu pohlaví, zastřelila v církevní škole v centru Nashvillu tři devítileté děti a tři dospělé.
Stav školství souvisí s naší konkurenceschopností na trhu práce. „Máme málo vzdělanou pracovní sílu,“ komentuje v pořadu Řečí peněz ekonom Daniel Münich z CERGE-EI.
Bek prozrazuje, že 6 miliard korun navíc by měly získat vysoké školy, aby se mohly připravit na příchod silných populačních ročníků, které jsou nyní na středních školách.
Loni 21. prosince při tragické události střelec, který byl studentem fakulty, v budově v centru Prahy zabil 14 lidí, následně i sebe a dalších 25 lidí zranil.
Do sněmovních voleb nezbývá už ani půl druhého roku. Čas na plnění závazků ukotvených v programovém prohlášení i rozdaných v předchozích dvou letech se vládě krátí.
V Česku 75 procent výuky stále probíhá tak, že učitel pracuje hromadně se všemi žáky ve třídě jednou společnou formou se stejným obsahem činnosti. Jak jednosměrný výklad od tabule zpestřit?
„Škola by měla učit žáky seberegulaci, ale také tomu, že i reálný svět je dobrý. Protože podle výzkumů děti tráví v digitálním světě skoro pět hodin denně,“ upozorňuje učitel mediální výchovy Voráč.
„Za úplně nejdůležitější považuji učit děti o bezpečnosti na internetu a na počítači, protože dnes jsou ty hrozby obrovské,“ zdůrazňuje Dominik Simon ze ZŠ Antonína Baráka v Lovosicích.
Titul Zlatý Ámos pro nejoblíbenějšího učitele získal Dominik Simon ze Základní školy Antonína Baráka v Lovosicích. Do letošního ročníku soutěže žáci nominovali 72 vyučujících, o sedm více než loni.
Semináře nebo workshopy mají upozornit, že péče o duševní pohodu žáků i učitelů je nezbytnou prevencí psychických nemocí i základ pro efektivní vzdělávání. Jak to může vypadat, vám ukážeme.
Připravovaná reforma vzdělávání na základních školách má do výuky vnést téma duševního vzdělávání. Učitelé by se měli více zaměřit na empatii a emoční vzdělávání žáků. Reforma má platit od září 2027.
Mezinárodní průzkum ukázal, že čeští školáci mají nejhorší výsledky v matematice za posledních 20 let. Podle sociologa Daniela Prokopa je ale nutné zkoumat úpadek školství jako dlouhodobý problém.
Podle ekonoma Pavla Mertlíka ve skutečnosti proběhly dvě stávky, kdy Českomoravská konfederace odborových svazů využila podstatně mohutnějšího protestu učitelů.
Mapy zvládly zobrazit pouze 2000 škol, proto narazila Učitelská platforma při vizualizaci dat na zásadní problém. Při takto vysokém číslech také došlo k občasným chybám u škol, které se zobrazovaly.
Navýšení rozpočtu školství jsou jen sliby, není tedy důvod stávku oddalovat. Zhruba tak reagovaly odbory po včerejším vyjednávání s ministerstvem školství.
Vláda Petra Fialy (ODS) čelí v polovině svého mandátu vypjaté mezinárodní situaci. Zatímco ale premiér vyjadřuje podporu Izraeli, v České republice protestují lékaři i pedagogové.
„Kuchařky berou 20 000, možná i míň. Podle mě musíme hledat systém, aby školy a zřizovatelé v menších obcích spolupracovali na tom, aby měli jednu jídelnu, rozváželi obědy,“ navrhuje Daniel Prokop.
V případě, že jsou ale učitelé dobří a kvalitní, tak dětem nezprostředkovávají jenom znalosti, ale i sociální kontakt. „Komunikují s ním, chválí ho, povzbudit. Když má problém, tak se sejdou,“ říká.
Školy si v uplynulých měsících stěžovaly na to, že nemocenskou zaměstnancům musejí hradit z peněz na vybavení škol. Nově by se prvních 14 dní mělo vyplácet z peněz určených na mzdové náklady.
„Je to dáno tím, že jsme v ekonomicky neklidné době. Výpočet podle minulého roku by v klidnějších ekonomických časech, kdy není vysoká inflace, nebyl tak daleko od reality, jako je to teď,“ říká Bek.
Porostou platy učitelů na zákonem daných 130 procent průměrné mzdy? Think tank IDEA odhaduje, že aby se vládní sliby splnily, musel by resort dostat zhruba 30 až 50 miliard navíc.