Učitelé by měli být prohlášeni za zaměstnance v první linii, říká předseda školských odborů

V úterý ráno dostali ředitelé škol manuály, v nichž jim ministerstvo školství radí, jak vyučovat při epidemii koronaviru. „Uvítali bychom, kdyby se tak stalo dříve a byli bychom také rádi, kdyby s námi proběhla nějaká konzultace, což se ale nestalo,“ řekl ve Dvaceti minutách Radiožurnálu předseda Českomoravského odborového svazu pracovníků školství František Dobšík.

Dvacet minut Radiožurnálu Praha Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Předseda Českomoravského odborového svazu František Dobšík

František Dobšík nedávno prohlásil, že se dá očekávat, že pro učitele bude případná nákaza znamenat daleko větší komplikace než pro děti | Zdroj: Profimedia

Manuál se věnuje hlavně provozu škol, jedna z jeho kapitol se ale zaměřuje na samotné zaměstnance. „Pasáž je nedořešena. Mohlo tam být pregnantněji vyjmenováno, kdo je a kdo není ohrožená skupina, abychom se potom nedohadovali s řediteli,“ tvrdí Dobšík.

Přehrát

00:00 / 00:00

Doučování dětí, které mají mezery ve vzdělání, studenty pedagogických fakult je velmi dobrý nápad, myslí si František Dobšík

Pokud by některý z žáků projevoval známky nákazy, bude podle dokumentu záviset hlavně na součinnosti školy s hygienickou stanicí. „Z praxe vím, že když se ředitelé chtěli někam dovolat, tak to byl velký problém. Věřím, že v manuálu mají na stanice nějakou přímější vazbu a že to bude fungovat.“

Distanční vzdělávání

Ministr školství Robert Plaga (hnutí ANO) říká, že učitelé nemusí dohánět všechnu zameškanou látku a mají se zaměřit jen na klíčové předměty. Nepovede to k tomu, že učitelé budou přetížení?

„Může to hrozit. Ve hře je novela školského zákona, která legalizuje distanční vzdělávání, což je pozitivní, ale není tam řečeno, v jakém penzu to bude. V manuálu se píše i o smíšené výuce, ale měla by tam být nastavena přesnější pravidla,“ komentuje František Dobšík.

Manuál mimo jiné obsahuje doporučení České školní inspekce, jak mají učitelé přistupovat k rozjezdu výuky a jak podpořit děti, které mají z minulého roku velké mezery. S doučováním by měli vypomoct studenti pedagogických fakult.

PŘEHLEDNĚ: Jídelna, družina, škola v přírodě. Patnáct bodů z manuálu, které ovlivní nový školní rok

Číst článek

„Tato možnost mě mile překvapila. Prováže se výuka na vysokých školách s praxí. Pokud to bude umožněno a naši budoucí kolegové do toho vstoupí, tak to považuji za velmi dobrý nápad,“ tvrdí předseda školských odborů.

Učitelé v první linii

František Dobšík nedávno prohlásil, že se dá očekávat, že pro učitele bude případná nákaza znamenat daleko větší komplikace než pro děti. U nich je průběh daleko méně agresivní, než může být u učitelů. „Zaměstnanci se na druhém stupni setkají s velkou skupinou dětí, takže možnost nákazy je větší,“ popisuje.

Učitelé by proto podle něj měli být prohlášeni za zaměstnance v první linii. „Nechci srovnávat učitele se zdravotníky, ale je rozdíl být celé dopoledne v kontaktu s dětmi, než se s někým potkat třeba v lékárně. Je to profese, která je rizikovější než jiné,“ myslí si Dobšík.

Vladimír Kroc, vla Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme