Výběr z médií: peníze pro cestovní kanceláře, krize lázní nebo aplikace pro odhalení rakoviny
Stát poprvé vyplatí peníze cestovním kancelářím z garančního fondu, kam si od roku 2018 přispívají, píše Mf Dnes. Regionální Deník zase upozorňuje na velký úbytek návštěvníků lázeňských zařízení v Česku. Deník Právo informuje o vývoji nové aplikace Carebot, která by mohla pomoci odhalit rakovinu a server Zdopravy.cz o nové ostravské kampani, které se zaměřuje na neplatiče jízdného. Více si přečtěte ve výběru z médií, který sestavil Radiožurnál.
Mladá fronta Dnes
Stát vůbec poprvé vyplatil peníze z garančního fondu, do kterého musí cestovní kanceláře přispívat od roku 2018. Necelé dva miliony korun půjdou na odškodnění klientům zkrachovalé společnosti Pragotour Plus. Píše o tom Mladá fronta DNES.
Cestovní poukazy vydané mimo ochranné období? Většinou se prodloužily nebo je lze reklamovat
Číst článek
Takzvaný garanční fond funguje jako další jistota pro cestovatele v případě zrušených zájezdů nebo krachu společností. Když na odškodnění nevystačí peníze z povinného pojištění cestovek, přijde řada na čerpání z fondu. Společnosti do něho zatím naspořily 60 milionů korun. Letos jim sice kvůli pandemii koronaviru stát platbu odpustil, podle Mladé fronty DNES bude ale ministerstvo pro místní rozvoj poplatek od příštího roku zase požadovat.
Při pandemii skončilo více než dvě stě cestovních kanceláří. Nejvíc ale situace dopadla na společnosti, které se zabývají školními exkurzemi nebo výlety. Většina firem si totiž mohla peníze ze zájezdů nechat a vydávat místo nich vouchery. Výjimku ale dostaly takzvané zranitelné skupiny, do kterých patří právě žáci. Ty mohly částku požadovat zpět, a kanceláře tak o peníze přišly. Informuje o tom Mladá fronta DNES.
Regionální Deník
„Lázně zažily obří propad návštěvníků. Zachraňují je Češi.“ To je titulek regionálního Deníku. Propad ovlivnil hlavně nedostatek zahraničních klientů. Lázeňství obecně patří k nejvíc zasaženým odvětvím.
Karlovy Vary, Mariánské Lázně a Františkovy Lázně jsou s dalšími osmi městy nově na seznamu UNESCO
Číst článek
Prezident svazu léčebných lázní Eduard Bláha regionálnímu Deníku řekl, že nejvíc trpěly lázně orientované na zahraniční klientelu, hlavně ty na Karlovarsku. Celý trh se ale podle něj propadl až o 40 procent. S problémy se potýkají taky zařízení v Teplicích nad Bečvou nebo v Lázních Bohdanči. Jejich vlastník má kvůli protikoronavirovým opatřením dluhy a musel si u věřitele domluvit splátkový kalendář.
Podle Bláhy se teď lázně budou soustředit hlavně na aktivní a mladší lidi a na rodiny s dětmi. Ty už minulé léto tvořily 85 procent hostů například v Mariánských Lázních. Přitom tam před koronavirem jezdili hlavně Němci a Rusové. Prezident svazu ale dodává, že výpadky zahraničních klientů Češi nikdy zcela nenahradí. Regionální Deník dodává, že by lázním mohlo pomoct taky zapsání trojice měst na Karlovarsku na seznam kulturních památek Světového dědictví UNESCO.
Právo
Nová aplikace Carebot by mohla upozornit na jakoukoliv změnu na rentgenových snímcích plic, a pomoct tak odhalit i rakovinu. Software, o kterém informuje deník Právo, vyvinuli manželé Kvakovi studující na Masarykově univerzitě v Brně.
Sedm tisíc Čechů si ročně vyslechne diagnózu rakoviny plic. Jen 10 procent z nich nekouří
Číst článek
Program, který porovnává rentgenové snímky, funguje na principu takzvaných neuronových sítí. To znamená, že se s každým novým rentgenem učí. Kvak pro deník Právo vysvětlil, že jakmile program zanalyzuje 300 tisíc snímků, bude schopný rozpoznat i drobné nesrovnalosti. Doteď jich aplikace zpracovala 120 tisíc. Diagnózu ale i nadále musí určit lékaři. Díky aplikaci by ale neměli odchylky přehlédnout.
S nápadem na vývoj programu přišli manželé v době pandemie. Ačkoliv se ani jeden z nich zdravotnictvím nezabývá, lékaře Carebot zaujal a se studenty začali spolupracovat. Kvakovi chtějí aplikaci nabídnout ministerstvu zdravotnictví nebo nemocnicím zadarmo. Podle deníku Právo by se v praxi mohla představit už za rok.
Zdopravy.cz
Ostravský dopravní podnik spustil novou kampaň mířící na neplatiče jízdného. Zároveň zveřejnil virální video, které vypadá jako záznam kamery v tramvaji s automatickým rozpoznáním černého pasažéra. Všiml si toho server Zdopravy.cz.
Jízdenky v Praze podraží. Bez kuponu si lidé připlatí i za lanovku na Petřín, jízda bude stát 60 korun
Číst článek
Podle serveru Zdopravy.cz někteří lidé videu, a hlavně jeho schopnosti rozpoznat člověka s platnou jízdenkou, uvěřili. Podle vyjádření Dopravní podniku Ostrava ale spot natáčeli profesionálními kamerami a následně jej počítačově upravili. Otazník ve sloganu „Vidíme víc, než si myslíte“ znamená nadsázku.
Ze statistik tamějšího dopravního podniku vyplývá, že 94 % lidí jezdí s platnou jízdenku. Podle generálního ředitele společnosti Daniela Moryse nová kampaň cílí na nepoctivé cestující. Server Zdopravy.cz připomíná, že peníze z prodeje jízdenek tvoří značnou část rozpočtu dopravníku podniku. Ten minulý rok na jízdenkách vybral 346 milionů korun. Celkový provoz společnost přišel skoro na miliardu 800 milionů korun.