Zpráva o objevu receptu na Coca-Colu vyvolává spekulace
Americké rádio se chlubí, že jeho novináři objevili – po 125 letech - původní recept na Coca-Colu. Jedná se o historický objev, nebo spíše marketingový tah firmy?
Novináři objevili fotku ve třicet let starém vydání regionálního atlantského deníku. A na ní je kniha lékárnických receptů otevřená právě na seznamu ingrediencí Coca-Coly. Včetně takzvaného ochucovadla 7X. To by se mělo skládat z pomerančového a citrónového oleje, koriandru, skořice, muškátového oříšku a oleje Neroli.
Vynálezcem receptury byl totiž před 125 lety lékárník, který původně Coca-Colu prodával jako léčivý nápoj. Seznam ingrediencí do knihy sepsal přítel Johna Pembertona a kniha se mezi jeho potomky předává dodnes.
Coca-Cola samozřejmě tvrdí, že objevený recept není oním ‚svatým grálem‘, po kterém se všichni pídí. Odborníci na historii nápoje si myslí, že by mohlo jít o jednu z možných verzí původního receptu. Pemberton svůj recept totiž prodal postupně celé řadě podnikatelů, a tak existuje více verzí.
Navíc se jedná už asi o třetí únik „zaručeně pravého receptu“. A všechny se víceméně shodují. Je třeba ale dodat, že v knize je zapsán jen seznam a poměr ingrediencí. Chybí ale třeba postup, jak sirup připravit. Takže i kdyby byl pravý, tak ještě není vše vyzrazeno.
Legenda o výrobním tajemství
Ono výrobní tajemství je ale zřejmě mnohem méně důležité, než se v médiích tvrdí. Vezměme jen, kolik napodobenin - a často zdařilejších - je. Dokonce když se Coca-Cola v roce 1985 pokusila vylepšit svůj nápoj, tak přestože byla novinka prokazatelně chutnější než původní receptura, spotřebitelé si vynutili návrat k tradiční značce.
Spíš jde o vynikající marketingovou strategii, která dodává nápoji nádech tajemna.
Podle legendy, kterou šíří sama firma, výrobní tajemství údajně znají jen dva vrcholní manažeři, a navíc každý jen polovinu. Nicméně to je pravděpodobně nesmysl. Minimálně bývalí manažeři si musí recepturu pamatovat, a spíš zná každý celou.
Vezměme si i nedávný příklad české Becherovky. Stěhování receptury provázela řada přísných bezpečnostních opatření včetně policejního doprovodu. A to vše jen kvůli kousku papíru. Mnohem rozumnější by bylo poslat patřičně zašifrovaný soubor po internetu nebo klidně na USB disku. Ale takto se spíš dostanou do novin a mají reklamu zadarmo. Respektive za cenu ochranky.
A když si uvědomíme, že recept na Coca-Colu letos slaví 125 let, tak může jít o další reklamní akci, která se firmě vyplatí. Zvlášť, když neuniklo nic nového ani klíčového. A zájem o výrobní tajemství Coca-Coly je opravdu velký. Příběh přebírají média po celém světě a server dotyčného rádia je takřka nedostupný kvůli velkému počtu návštěvníků.