Čínská loď podezřele manévrovala u poškozených podmořských kabelů a komunikovala s Ruskem
Vyšetřování několika médií poukazuje, nezávisle na sobě na to, že listopadové poškození kabelů v Baltském moři nebyla nehoda. Dánská televize TV-2 našla na dně moře podezřelé rýhy, které nejspíš způsobila tažená kotva.
V souvislosti s lodí I Pcheng 3 se už dříve spekulovalo, jestli šlo o nehodu, nebo zda kabely poškodila úmyslně. Dánská televize se pustila do investigace a důkladně prozkoumala dráhu lodi, která je nezvyklá. Loď totiž zpomalovala, zrychlovala, dělala neobvyklé manévry a některé byly právě nad kabely vedoucími v Baltském moři.
Právě toto místo se dánská televize rozhodla prozkoumat podvodním dronem. A našla hlubokou brázdu v mořském dně. Experti říkají, že je jednoznačné, že tato brázda tam není přirozeně a je způsobená lidmi. Dodávají, že ji pravděpodobně způsobila kotva a ne rybolov, protože je brázda pouze jediná.
Jedna z variant, jak byly poškozeny kabely vedené ze Švédska do Litvy a Německa do Finska, je právě tažení kotvy po dně.
Za zničené baltské kabely může být zodpovědná čínská loď. Ukazuje to na spolupráci s Kremlem
Číst článek
Manévr lodi
Nákladní loď I Pcheng 3 připlula k dánskému ostrovu Læsø a tam výrazně zpomalila těsně před trojicí podmořských kabelů. Dva ze tří kabelů vedou elektřinu a poslední data, internetové připojení. Loď nad kabely plula zpomaleně a 850 metrů za nimi zcela zastavila, následně se znovu rozjela. Podezřelé na tom je, že se jedná o nákladní kontejnerovou loď a pro ni je jakékoliv zastavování a zpomalování extrémně neefektivní.
Sesbíraná data vycházejí ze systému AIS, který sleduje pohyb lodí. Podle něj také dráha lodi velmi dobře kopíruje dráhu té podvodní brázdy.
Incidentem se zabýval i deník The Wall Street Journal, který v pondělí uvedl, že kapitán I Pcheng 3 dostával instrukce od ruské rozvědky. Novináři se odvolávají na zdroje amerických tajných služeb, podle nich loď komunikovala s ruskou korvetou Merkur. A je zaznamenaná šifrovaná komunikace s ruským Kaliningradem. I Pcheng 3 krátce po přelomení kabelů zkoumala situaci pod vodou, uvádějí i další finské zdroje.
Podezřelé je také to, že čínská loď byla v roce 2024 opakovaně v Rusku, ale zhruba 10 let předtím nikdy. The Wall Street Journal také píše, že NATO nechce Rusko přímo obvinit, aby nevyvolávalo paniku občanů.
Jak ochránit podmořské kabely? Vždy se něco pokazí. Ujistěte se, že víte, komu volat, radí americký voják
Číst článek
Moskva vinu odmítá, ale už v minulosti odmítala vinu i za věci, které jí potom západní země jednoznačně dokázaly.
Osud posádky
Loď I Pcheng 3 teď je v mezinárodních vodách u Dánska. Tam ji střeží několik vojenských dánských, švédských i německých lodí. Nachází se ale v mezinárodních vodách, což znamená, že na palubu a na celou loď se vztahují zákony země, pod kterou vlajkou pluje, v tomto případě tedy čínské zákony.
Pokud by někdo chtěl loď prohledat nebo tam někoho zatknout, tak s tím musí souhlasit Peking. Čína spolupráci formálním způsobem prý přislíbila, ale zatím se nezdá, alespoň na veřejnosti, že by se to nějak výrazně projevilo.