Medveděv chce kvůli tragédii v Rusku méně aerolinek
V ruské Jaroslavli skončily záchranné práce. Teď se experti snaží zjistit příčinu neštěstí, při kterém zahynul téměř celý místní hokejový tým Lokomotiv, včetně tří českých mistrů světa. Potápěči už vyzvedli z trosek obě černé skříňky. Ty teď putují do Moskvy, kde se z nich experti pokusí určit příčinu pádu letadla. Stále se pracuje s řadou verzí. Na vině může být nekvalitní palivo. Mohlo také dojít k závadě na letadle nebo motor mohl nasát ptáka.
Při vyšetřování se pracuje jak s možnou chybou pilotů, tak s technickou závadou. Je pravděpodobné, že půjde o souhru všeho možného.
Ondřej Bouda ze zahraniční redakce mluví o vyšetřování letecké havárie v Odpoledním Radiožurnálu.mp3
Podle řídící věže na letišti se pilot rozjížděl příliš pomalu a přesto se rozhodl jít do rizika a pokusil se vzlétnout. Malý tah motorů ale spíš způsobila technická závada, jako například nekvalitní palivo, pták nasátý do motoru nebo nějaký výpadek. Například analýza vzorků paliva, které vyšetřovatelé na letišti odebrali, by měla trvat dva dny.
Stroje Jak-42 v tuto chvíli nesmějí létat. Všechny musí projít pečlivou kontrolou, ale uvažuje se i o jejich úplném zákazu. Nicméně je pravda, že letecké nehody jsou v Rusku relativně běžné. Podle expertů je to především tím, že je v zemi příliš mnoho přepravců. Navíc mnoho strojů je zastaralých a i piloti u nových letadel neumí ovládat bezpečnostní prvky. Plánovaná obměna letadel za modernější tak nemusí stačit.
Odborník na letectví Tomáš Hampl mluví o kolnostech letecké havárie v Ozvěnách dne na Radiožurnálu.mp3
Prezident Dmitrij Medveděv proto dnes na místě tragédie oznámil svůj plán snížit počet leteckých společností, kterých je v Rusku 138. Tím by ministerstvo dopravy mohlo lépe dohlížet na jejich spolehlivost i výcvik pilotů. V současnosti se podle něj při výcviku pilotů dějí příšerné věci a je potřeba se mnoha posádek zbavit. Ochrana životů by měla dostat přednost před honbou za ziskem.
Podle odborníka na letectví ze serveru Airways.cz Tomáše Hampla společnost, která vyrábí havarované letouny Jak-42, nemá dobrou pověst.
Jaroslav Šimov z ruské sekce rádia Svobodná Evropa mluví o příčinách letecké havárie ve Stalo se dnes na Radiožurnálu.mp3
„V Rusku existuje podle odborníků skoro dvě stě společností, které se zabývají leteckou dopravou, včetně takových malých společností jako je Jak-Servis, jejíchž služeb využíval hokejový klub Lokomotiv Jaroslavl. Disponují dvěma nebo maximálně třemi letadly, a většinou jsou to letadla ještě sovětské výroby,“ řekl Jaroslav Šimov z ruské sekce rádia Svobodná Evropa.
Větší letecké společnosti, například Aeroflot, podle jeho slov používají většinou modernější letadla a západní výroby, jako jsou Airbus a Boeing.
Zvětšit mapu