Rakousko vyzkouší zvýšit maximální rychlost na dálnicích. Bude sledovat hluk, znečištění a nehodovost
Řidiči budou moci jet od středy 1. srpna na dvou úsecích rakouské dálnice A1 mezi Vídní a Salcburkem rychlostí až 140 kilometrů za hodinu. Ministerstvo dopravy, v jehož čele stojí Norbert Hofer ze Svobodné strany Rakouska (FPÖ), chce totiž v rámci pilotního projektu rok testovat, zda by bylo přínosné zvýšit maximální povolenou rychlost na dálnici ze současných 130 kilometrů za hodinu. Podobný projekt už v Rakousku jednou ztroskotal.
Maximální povolená rychlost se vyšší o deset kilometrů v hodině bude v obou jízdních pruzích na dvou úsecích západní dálnice o celkové délce 120 kilometrů: na úseku mezi Haidem a Sattledtem jižně od hornorakouské metropole Lince (v každém směru 16 kilometrů) a na úseku mezi Melkem a Oedem v Dolních Rakousích (v každém směru 44 kilometrů).
Chceme fungovat jako mediátor a klást důraz na jednotu EU, říká rakouský velvyslanec Grubmayr
Číst článek
Páteřní dálnice z metropole na západ země má převážně šest proudů. Začátek a konec zvýšení maximální povolené rychlosti budou označovat klasické dopravní značky.
Testovat se bude po dobu dvanácti měsíců. Sledovat chce ministerstvo dopravy pomocí státní dálniční společnosti Asfinag změny ve znečištění ovzduší a hluku, ale i průměrnou rychlost automobilů a počet nehod. V srpnu 2019 pak ministerstvo hodlá rozhodnout, zda se maximální povolená rychlost 140 kilometrů za hodinu na zkušebních úsecích zachová a rozšíří na další dálnice.
Podle ministra Hofera by ale i v případě pozitivních výsledků testování nemohl nový vyšší limit platit na všech rakouských dálnicích. V úvahu by podle něj připadala zhruba polovina.
140 v Polsku či Bulharsku, v Německu neomezeně
Veřejnoprávní stanice ORF připomněla, že 140 kilometrů za hodinu se smí jezdit na dálnicích jen v několika málo evropských zemích, například v Polsku nebo v Bulharsku. V Německu na dálnicích žádný limit neplatí, doporučená je ale rychlost 130 kilometrů za hodinu. Maximálně 130 kilometrů za hodinu smí automobily jezdit na dálnici také v Česku.
Testování vyšší maximální povolené rychlosti má i řadu kritiků, kteří se obávají především o bezpečnost na rakouských dálnicích. Podle ministerstva dopravy pochází ale limit 130 kilometrů za hodinu ze 70. let minulého století a automobily jsou ve srovnání s tehdejší dobou výrazně bezpečnější.
V Chorvatsku jsou pohonné hmoty dražší než u nás. Cestou na dovolenou se vyplatí tankovat v Rakousku
Číst článek
„Maximální povolená rychlost 140 kilometrů za hodinu škodí životnímu prostředí a je nebezpečím pro účastníky silničního provozu,“ kritizoval Hoferův plán jeho předchůdce ve funkci ministra, sociální demokrat Jörg Leichtfried. Podle něj hrozí i vyšší riziko dopravních nehod.
Tento argument podpořila také aktuální studie, kterou v pondělí zveřejnil jeden z rakouských autoklubů VCÖ. Na německých dálnicích podle něj v současnosti hrozí mnohem vyšší riziko dopravní nehody než v Rakousku, a to právě kvůli tamní možné vyšší rychlosti. V průměru v uplynulých třech letech na 1000 dálničních kilometrů v Německu zahynulo o 35 procent více lidí než v alpské republice.
Nepovedený pokus
Zvýšení rychlosti na rakouských dálnicích nechal přitom už v roce 2006 testovat jeden z Hoferových předchůdců ve funkci Hubert Gorbach, který tehdy ve vládě rovněž zastupoval FPÖ. Na části dálnice A10 v jižní spolkové zemi Korutany tehdy motoristé mohli jezdit dokonce 160 kilometrů za hodinu.
Na konci testování se ale ukázalo, že emisí přibylo o čtvrtinu, riziko dopravních nehod se zvýšilo o 30 procent a hluku bylo dokonce naměřeno tolik, jako kdyby se doprava zvýšila dvojnásobně. S koncem Gorbacha ve funkci ministra v roce 2007 pak na dlouhá léta utichly i snahy o zvýšení maximální rychlosti na rakouských dálnicích.