Rakousko vyzkouší zvýšit maximální rychlost na dálnicích. Bude sledovat hluk, znečištění a nehodovost

Řidiči budou moci jet od středy 1. srpna na dvou úsecích rakouské dálnice A1 mezi Vídní a Salcburkem rychlostí až 140 kilometrů za hodinu. Ministerstvo dopravy, v jehož čele stojí Norbert Hofer ze Svobodné strany Rakouska (FPÖ), chce totiž v rámci pilotního projektu rok testovat, zda by bylo přínosné zvýšit maximální povolenou rychlost na dálnici ze současných 130 kilometrů za hodinu. Podobný projekt už v Rakousku jednou ztroskotal.

Vídeň Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Ilustrační foto dálnice

Ilustrační foto dálnice | Zdroj: ČTK

Maximální povolená rychlost se vyšší o deset kilometrů v hodině bude v obou jízdních pruzích na dvou úsecích západní dálnice o celkové délce 120 kilometrů: na úseku mezi Haidem a Sattledtem jižně od hornorakouské metropole Lince (v každém směru 16 kilometrů) a na úseku mezi Melkem a Oedem v Dolních Rakousích (v každém směru 44 kilometrů).

0:00

Chceme fungovat jako mediátor a klást důraz na jednotu EU, říká rakouský velvyslanec Grubmayr

Číst článek

Páteřní dálnice z metropole na západ země má převážně šest proudů. Začátek a konec zvýšení maximální povolené rychlosti budou označovat klasické dopravní značky.

Testovat se bude po dobu dvanácti měsíců. Sledovat chce ministerstvo dopravy pomocí státní dálniční společnosti Asfinag změny ve znečištění ovzduší a hluku, ale i průměrnou rychlost automobilů a počet nehod. V srpnu 2019 pak ministerstvo hodlá rozhodnout, zda se maximální povolená rychlost 140 kilometrů za hodinu na zkušebních úsecích zachová a rozšíří na další dálnice.

Podle ministra Hofera by ale i v případě pozitivních výsledků testování nemohl nový vyšší limit platit na všech rakouských dálnicích. V úvahu by podle něj připadala zhruba polovina.

140 v Polsku či Bulharsku, v Německu neomezeně

Veřejnoprávní stanice ORF připomněla, že 140 kilometrů za hodinu se smí jezdit na dálnicích jen v několika málo evropských zemích, například v Polsku nebo v Bulharsku. V Německu na dálnicích žádný limit neplatí, doporučená je ale rychlost 130 kilometrů za hodinu. Maximálně 130 kilometrů za hodinu smí automobily jezdit na dálnici také v Česku.

Testování vyšší maximální povolené rychlosti má i řadu kritiků, kteří se obávají především o bezpečnost na rakouských dálnicích. Podle ministerstva dopravy pochází ale limit 130 kilometrů za hodinu ze 70. let minulého století a automobily jsou ve srovnání s tehdejší dobou výrazně bezpečnější.

V Chorvatsku jsou pohonné hmoty dražší než u nás. Cestou na dovolenou se vyplatí tankovat v Rakousku

Číst článek

„Maximální povolená rychlost 140 kilometrů za hodinu škodí životnímu prostředí a je nebezpečím pro účastníky silničního provozu,“ kritizoval Hoferův plán jeho předchůdce ve funkci ministra, sociální demokrat Jörg Leichtfried. Podle něj hrozí i vyšší riziko dopravních nehod.

Tento argument podpořila také aktuální studie, kterou v pondělí zveřejnil jeden z rakouských autoklubů VCÖ. Na německých dálnicích podle něj v současnosti hrozí mnohem vyšší riziko dopravní nehody než v Rakousku, a to právě kvůli tamní možné vyšší rychlosti. V průměru v uplynulých třech letech na 1000 dálničních kilometrů v Německu zahynulo o 35 procent více lidí než v alpské republice.

Nepovedený pokus

Zvýšení rychlosti na rakouských dálnicích nechal přitom už v roce 2006 testovat jeden z Hoferových předchůdců ve funkci Hubert Gorbach, který tehdy ve vládě rovněž zastupoval FPÖ. Na části dálnice A10 v jižní spolkové zemi Korutany tehdy motoristé mohli jezdit dokonce 160 kilometrů za hodinu.

Na konci testování se ale ukázalo, že emisí přibylo o čtvrtinu, riziko dopravních nehod se zvýšilo o 30 procent a hluku bylo dokonce naměřeno tolik, jako kdyby se doprava zvýšila dvojnásobně. S koncem Gorbacha ve funkci ministra v roce 2007 pak na dlouhá léta utichly i snahy o zvýšení maximální rychlosti na rakouských dálnicích.

ČTK Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme