Pro ruskou flotilu už není bezpečná žádná část Černého moře, píše The Wall Street Journal
Ukrajina s použitím střel a námořních dronů ukrajinské produkce do značné míry narušila v Černém moři ruskou vojenskou nadvládu, píše list The Wall Street Journal (WSJ). Mimo jiné tím Kyjev dosáhl obnovení provozu oděských přístavů, kam v nedávné době dopluly ukrajinským koridorem první obchodní lodě od začátku ruské invaze z února 2022.
„Abychom zajistili naši bezpečnost i do budoucna, musíme začít bránit své pobřeží, a to od pobřeží nepřítele,“ uvedl velitel ukrajinského námořnictva, viceadmirál Oleksij Nejižpapa.
Na začátku války měla ruská Černomořská flotila nad ukrajinským námořnictvem početní převahu 12:1, uvádí WSJ, podle kterého námořní síly Kyjeva nebyly v té době považovány za příliš významné. Ukrajina tehdy navíc urychleně potopila svou vlajkovou loď fregatu Hetman Sahajdačnyj, toho času v opravárenských docích v Mykolajivu, aby nepadla do rukou nepřítele.
Lodí plující na Ukrajinu otřásl výbuch. Úřady u rumunského přístavu prověřují přítomnost min
Číst článek
V oděských přístavech byl se začátkem války zastaven veškerý provoz. Obyvatelé Oděsy mohli pouhým okem pozorovat ruské válečné lodě, které ze svých pozic na obzoru ostřelovaly město a zároveň se připravovaly na vylodění vojsk.
V současné době se ale ruská válečná plavidla už neodvažují plout do severozápadní části Černého moře. Ruská Černomořská flotila od začátku války utrpěla při ukrajinských útocích těžké ztráty a bezpečná pro ni už není žádná oblast Černého moře, píše list.
Útoky na ruské přístavy
Ukrajinské útoky v posledních týdnech míří na ruské přístavy a stanoviště v krymském Sevastopolu a pevninském Norossijsku.
Ve středu Kyjev uvedl, že zasáhl velitelské stanoviště Černomořské flotily na Krymu a minulý týden odborníci usoudili, že ukrajinské síly 13. září poškodily ruskou ponorku třídy Kilo a velkou výsadkovou loď třídy Ropucha. Poničení doku podle vojenských analytiků navíc zkomplikuje plánované ruské námořní operace.
Ukrajina, která nemá možnost do námořního boje proti Rusku vyslat konvenční válečná plavidla, operuje zejména pomocí několika typů dronů ukrajinské výroby, které dokáží překonat i velké vzdálenosti.
„Je zřejmé, že právě kvůli námořním dronům je nepřítel napjatý, necítí se bezpečně ani ve svých domovských přístavech, natož na moři,“ uvedl Nejižpapa.
Válka v Černém moři vstoupila do nové fáze s červencovým odchodem Ruska z obilných dohod, které mimo jiné zaručovaly bezpečný vývoz ukrajinských zemědělských produktů z obléhaných přístavů. Zároveň však svazovaly ruce ukrajinské armádě, píše WSJ.
Viceadmirál uvedl, že Ukrajina nemá v úmyslu zasahovat do civilní lodní dopravy v Černé moři.
Upozornil však, že podle dohody ze San Rema z roku 1994 o mezinárodním právu v případě námořní války má Kyjev právo cílit na komerční plavidla, která podle něj pomáhají ruské armádě ve válečném úsilí, nebo která doprovázejí ruské válečné lodě a letadla. „Jsou to zcela legitimní cíle,“ uvedl.