„Náhrobek Milana a Věry Kunderových dělá něco, co by neměl. Působí dojmem, že se vznáší,“ říká Johannes Paar z architektonické kanceláře studia Mair-Paar Büro für Architektur.
Ve svých návrzích dokázal spojovat krásu s technologií a odvahu s fantazií. „Myslím, že to je všechno architektura. Všechno, na co se podíváte, je v podstatě architektura,“ věřil Kaplický.
Václav Girsa se zasloužil například o současnou podobu hradů Bezděz a Grabštejn či Müllerovy vily. Výstavu Domy s pamětí mohou lidé navštívit do 1. března příštího roku.
Měkotovi našli opuštěné místo v krajině, kterému postupně vdechují nový život. Začali ve stanu, pak s dětmi v maringotce, teď jsou v malém slaměném domku bez připojení k inženýrským sítím.
„Nevíme přesně, jakou barevnost fasáda měla, neexistuje dokumentace. Avšak doba, ve které ta fasáda vznikala, používala tuhle barevnost,“ vysvětluje architekt Baletka.
„Budova by asi sama o sobě žádnou architektonickou soutěž nevyhrála. Ale pro nás, co zde žijeme, tu hodnotu má poněkud vyšší,“ popisuje místní Ondřej Kuchař.
Už u vchodu do domu Karla Hubáčka je patrný charakteristický design obkladaček, koberců, tapet a dalšího vybavení, směs od 60. do 80. let 20. století. A zouvat se návštěvníci nemusí.
O problémech s lokalitou, inspiraci nebo domluvě s městem ohledně nového hokejového stadionu mluví v rozhovoru pro iROZHLAS.cz architekt.Josef Vostracký.
Představí kulturní vlivy, které na naše území přinášely italské šlechtické rody zejména v 17. století. Hlavními objekty budou zámky Uherčice na Znojemsku, Opočno na Rychnovsku a Náchod.
Architektonickou první pomoc spustil Lukáš Janáč z České komory architektů. Má zkušenost s tornádem na jižní Moravě, tak hned věděl, co poškozené rodiny potřebují.
Stanice metra Depo Zličín se stavět nebude, Dopravní podnik města Prahy (DPP) projekt zastavil. Náměstek primátora Zdeněk Hřib (Piráti) jako jeden z důvodů uvedl, že by stanicí nejezdilo dost lidí.
Aby vilky nebyly uniformní, lidé si je měnili podle svého. „Někteří si řekli: Proč kolečka, proč ne čtvereček, obdélníček, áčko, háčko, elko, trojúhelníček… Ti odvážnější zvolili kosočtverec.“
„Budeme hlídat teploty jednotlivých prvků, které případně budou i zmokřeny obsluhou,“ uvedl architekt Máje Milan Mlada. Další opatření projednávají autoři projektu i s památkáři.
Nově zrekonstruované obchodní centrum Máj budí ve společnosti diskuze nejen o hranici umění a kýče, ale také o tom, jak přistupovat k ochraně kulturních památek.
„Tyto vilky střídmým architektonickým jazykem i vyváženou hmotovou kompozicí výstižně demonstrují stavební kulturu první poloviny 20. století,“ vysvětluje Panoch.
„Demokracii vnímáme tak, že všichni rozhodují o všem a současně nikdo o ničem. A to je ten problém. Praha má skvělou koncepci a plány, které se ale strašně složitě prosazují.“
Pětadevadesátiletý architekt Václav Krejčí zasvětil Mostu celý život. Bylo mu lehce přes třicet, když na konci 50. let minulého století vyhrál soutěž na podobu centra nového města.
„Přišlo mi, že v tom je určitý přesah: že jsou to stateční muži, ale samozřejmě ženy nesou tu tíhu, ženy cítí ztrátu těch lidských životů,“ popisuje autor pomníku, architekt a spisovatel David Vávra.
Návrh na přestavbu haly hlavního nádraží v Praze, který počítá mimo jiné s demolicí části brutalistní budovy ze 70. let a vybudováním nové dřevěné konstrukce, budí emoce.
„Očekávám, že se zhotovitel ozve v řádu maximálně týdnů. To, co tu vidíme, rozhodně nemá být k vidění půl roku poté, co byl park otevřen,“ zlobí se náměstek.
Česká republika má druhou největší ambasádu v Káhiře. Architektonicky hodnotný komplex od architekta Karla Filsaka bojuje od konce socialismu o své využití.