Německo už dva roky ekonomicky slábne. Čína mu konkuruje cenami, někdy i kvalitou
Německé hospodářství už dva roky za sebou slábne. Potvrzují to středeční čísla statistického úřadu. Hrubý domácí produkt loni klesl o dvě desetiny procenta. V problémech je hlavně průmysl, který je silně provázaný i s tím českým. Podle statistického úřadu šlo o kombinaci dlouhodobých problémů s aktuální situací na trhu. Německo dlouhodobě sází na export, jenže jeho vývozcům se nedaří.
Německé ekonomice se nedařilo ani v období, kdy světový obchod rostl, což bylo loni. Počet objednávek čistě pro Německo se naopak loni snižoval.
Ekonom: Mzdy porostou hlavně ve velkých podnicích. Nástup Trumpa může přinést obchodní války
Číst článek
Přispěly k tomu například vysoké ceny energií a obecně náklady na výrobu. Podle statistiků nepomohla navíc ani nejistota na domácím trhu. Němci mají sice i díky inflaci za poslední léta už o něco vyšší platy, ale změnilo se jejich nákupní chování a konzum nijak výrazně nenarostl.
Řada zaměstnanců má totiž strach z možného rušení pracovních míst, takže i proto mnoho domácností radši dál šetří. Vedle maloobchodu toto pociťují třeba i firmy napojené na německý stavební sektor, i ten bojuje s velmi nízkou poptávkou. Ale tím úplně nejzásadnějším problémem je situace v průmyslu – ať už se bavíme o chemickém anebo třeba o automobilovém sektoru.
Pro Německo je ze dvou pohledů důležitá Čína. Velké koncerny na ni léta spoléhaly jako na klíčového, v podstatě nejzásadnějšího odběratele. Nejtypičtějším příkladem je koncern Volkswagen, kterému čínský trh přinášel asi 40 procent všech zisků. Až donedávna.
Odliv čínských zakázek
Tamní zákazníci ale teď přechází ke konkurenci, hlavně pak k tuzemským elektromobilům. A Volkswagen i všechny jeho dceřiné značky tam začal velice výrazně ztrácet. Sázka na tamní spotřebitele ale přestává vycházet i celé spoustě jiných koncernů. A právě odliv čínských zakázek je podle statistického úřadu jednou z hlavních věcí, které německou ekonomiku táhly dolů.
Ekonom: Německý motor Evropy zaspal nástup elektromobility. Český automotive zatím jede dobře
Číst článek
K tomu se navíc přidává ještě druhá rovina, a to, že čínští výrobci naopak stále více vyvážejí ven do světa a řadě německých firem tak můžou konkurovat jak cenou, tak někdy i kvalitu nabídky.
I toto je specifické třeba pro automobilový sektor, protože do Evropy přichází stále další čínské značky od MG až po například BYD, které si na evropském trhu budují své pozice, zatímco němečtí výrobci bojují se ztrátou zákazníků.
Volkswagen například meziročně prodal méně aut než předloni a jedinou výjimkou zůstávají značky Škoda a potom ještě Seat neboli CUPRA, které jako jediné posilují. Zatímco například Audi loni spadly prodeje o více než 10 procent.
Německo je teď uprostřed předvolební kampaně, ve které jsou ekonomické otázky jedny z nejsledovanějších. Opoziční předák Fridrich Merz, který se podle průzkumu může velmi pravděpodobně stát příštím německým kancléřem, teď ale zaujal jedním ostrým výrokem.
Merz v jednom pondělním projevu zpochybnil jeden ze základů transformace, kterou teď německý průmysl prochází. Konkrétně ekologickou výrobu oceli, při které by se měl využívat vodík z obnovitelných zdrojů. Podle Merze se do toho vkládají možná až příliš velké naděje.
Volkswagen chce zavřít tři závody v Německu a zvýšit konkurenceschopnost. Skončí tisíce pracovníků
Číst článek
Šéf CDU (Křesťanskodemokratická unie Německa), který má sám byznysovou minulost, zdůraznil, že tato metoda čistě jen z ekonomického pohledu nedává smysl, alespoň zatím. Německo prý hlavně ani neví, kde by vůbec tolik vodíku sehnalo, aby ho mělo dostatek.
Jeho výrok obratem odsoudil šéf sociálních demokratů Lars Klingbeil, podle kterého se tím Merz pouští na nebezpečnou stezku a v podstatě ohrožuje budoucnost Německa coby průmyslové velmoci. Zástupci odborů vzkazují, že na výrobě té takzvané zelené oceli závisí desetitisíce pracovních míst a stát musí tuto metodu dál podporovat i z vlastních peněz.
Za Merze ale naopak v komentáři přimlouvá renomovaný deník Frankfurter Allgemeine Zeitung. Opoziční předák prý jen na tomto, konkrétním příkladu ukázal, že Německo zkrátka nemá svou transformaci vůbec domyšlenou a řada jiných stran to akorát maskuje sliby, že všechno včetně počtu pracovních míst zůstane při starém, pokud se najdou nové výrobní metody.
Podle Frankfurter Allgemeine Zeitung přitom tím základním problémem, který by se měl řešit, jednak výška platů a potom silná státní byrokracie. Deník připomíná, že i velké německé koncerny právě kvůli tomuto přemisťují své klíčové projekty raději do zahraničí. Například levné elektromobily od Volkswagenu, ty budou vznikat ve Španělsku a BMW sází na výrobu klíčových modelů zase v Maďarsku.