O víkendu se rozhodne o novém složení krajských zastupitelstev. Ekonom Daniel Münich hovoří v pořadu Řečí peněz o významu krajů v oblasti vzdělávání a potřebách českého školství.
Stav školství souvisí s naší konkurenceschopností na trhu práce. „Máme málo vzdělanou pracovní sílu,“ komentuje v pořadu Řečí peněz ekonom Daniel Münich z CERGE-EI.
Jak hodnotí vládní důchodovou reformu odborníci? Server iROZHLAS.cz oslovil v anketě devět ekonomů a většina z nich se shodla na jednom: Je nutná. Jiní si ale nejsou jistí, zda o reformu skutečně jde.
Pavel Tuleja, který má nahradit Helenu Langšádlovou na pozici ministra pro vědu výzkum a inovace, čelí nařčení, že publikoval v tzv. predátorském časopise. O co jde, popsal pedagog Daniel Münich.
„Česká republika v roce 2021 dosáhla ve výdajích na školství historicky poprvé na průměr OECD i Evropské unie. Od té doby ale podíl dynamicky klesá,“ říká Münich.
„Dokud vláda nenajde odvahu zvýšit daně, což nenajde, budou nám dál chybět peníze i na školství,“ řekl pro Český rozhlas Plus ředitel akademického think-tanku IDEA a poradce premiéra Daniel Münich.
Růst průměrné mzdy se stále nevyrovnal inflaci a reálné výdělky tak klesají. Změnit by se to mohlo příští rok. Podle ekonoma Münicha ale Česku chybí dlouhodobé reformy.
Vládní balíček na konsolidaci veřejných financí je v kritické fázi. „Těch zájmů jsou tisíce. Já jen můžu doufat, že vláda zůstane na tom, na čem se dohodla,“ uvedl pro Plus ekonom Daniel Münich.
„Problémem je to, že se 30 let nikdo nezabýval tím, zda formulka, skrze kterou ministerstvo rozděluje peníze, stále platí a odpovídá. Bohužel neplatí,“ vysvětluje Münich.
Lízner připomíná, že slučování obcí bylo aplikováno už v socialistickém Československu a výsledky nebyly příliš úspěšné. „Vůbec bych tady nehovořil o socialismu. To je jiný systém,“ reaguje Münich.
Vlastně vyvstává při čtení racionálních doporučení jediná otázka: proč je vláda nezačala zavádět na jaře. Mnoho rodin by dnes žilo ve větší jistotě a ve společnosti by bylo méně napětí a úzkosti.
Vláda schválila úsporný tarif, který má domácnostem ulevit v platbách za energie. Podle ekonoma Daniela Münicha to ale není nejlepší cesta, jak pomoci těm nejpotřebnějším.
Analýza dat think-tanku IDEA při CERGE-EI Národohospodářského institutu Akademie věd tvrdí, že hodnotící škála od jedné do pěti je pro spravedlivé a přesné ohodnocení žáků nedostatečná.
„I v případě, kdybychom udrželi prezenční výuku, tak by velice pravděpodobně v těch velkých vlnách epidemie byla velice komplikovaná,“ přiznává ekonom Daniel Münich.
„Nejdříve se musí snížit počty nově nakažených, abychom měli kapacitu testovat a trasovat často bezpříznakové děti,“ upozorňuje Daniel Münich, vedoucí projektu IDEA antiCOVID-19.
Spor se měl odehrát na zasedání pravidelného laboratorního týmu na ministerstvu zdravotnictví, jehož hlavním tématem je koordinace rozvoje laboratorních kapacit a testování.