Postskriptum Bedřicha Smetany se vrací i do doby začátku nacistické okupace, kdy v květnu 1939 zazněla Smetanova Má vlast a také opera Libuše na festivalu Pražský hudební máj.
„Vždycky mě fascinuje, že zvenčí to je normální dům. Nečekáte, že je uvnitř koncertní sál,“ říká o Carnegie Hall ředitel České filharmonie pro Český rozhlas Dvojka.
Hrůša je pravidelným hostem nejvýznamnějších orchestrů světa. Loni se stal čestným členem Královské akademie hudby v Londýně. Je jedním z ambasadorů letošního Roku české hudby.
Terezie Kovalová by sama sebe popsala jako přemýšlivou, bázlivou, odvážnou a intenzivní. V současné době si pokládá otázku, jak propojit tradiční hudbou s tou moderní.
Léto 1893 Dvořák věnoval poznávání amerického Středozápadu a tamních krajanských komunit. Na pozvání vydavatele českých novin se vydal na dvoudenní návštěvu města Omaha.
„Vážná hudba vybízí ke zklidnění a k zamyšlení, a proto si myslím, že je důležité k tomu společnost vést. A v Česku to děláme dobře,“ říká houslista Josef Špaček.
Ředitel Dvořákova festivalu Jakub Hrubý se rozhodl pro novinku v českém prostředí. Pro svou akci zvolil jako koncertní sál loď, která bude objíždět česká města.
„Domluvili jsme se na otevřeném deadline, protože jsem měl ještě jiné závazky. Mezitím však přišla celosvětová pandemie, veškeré termíny se začaly měnit,“ vzpomíná skladatel Zbyněk Matějů.
Do finále 56. ročníku Dvořákovy soutěže pro mladé hudebníky postoupili čtyři finalisté. Vyhrát mohou pořízení profesionální nahrávky ve studiích Českého rozhlasu i stipendium.
Kyjevští sólisté posílají vydělané peníze na pomoc své vlasti a 2. června uspořádali i mimořádný koncert na nejstarším českém hudebním festivalu Pražské jaro.
„Když jsem měla možnost ve sluchátcích slyšet tlesknutí v sále, který neexistuje, tak si říkám, že jsme téměř v nějaké utopii nebo science fiction,“ popisuje ředitelka filharmonie Brno Marie Kučerová.
Držitelé vstupenek budou v předstihu informováni, zda se daný koncert uskuteční za přítomnosti obecenstva v sále. Počet diváků bude naplněn držiteli vstupenek chronologicky dle data zakoupení.
Původně ohlášení interpreti Rundfunk-Sinfonieorchester Berlin a dirigent Vladimir Jurowski svou účast odvolali, v Německu kvůli aktuálně platným nařízením nemohou dílo nazkoušet.
Po předehře k Weberově opeře Čarostřelec se v Poulencově Venkovském koncertu rozezní cembalo Mahana Esfahaniho. Večer uzavře Beethovenova Čtvrtá symfonie.
Program zahajovacího koncertu 94. sezony musel projít proměnou kvůli snížení rizik spojených s koronavirem. Kromě skladeb od Dvořáka a Toshia Hosokawy připomene i 250. výročí narození Beethovena.
Koncert se bude konat 18. září v 19.30 hodin v multifunkčním sálu DOX+. Přímý přenos také zprostředkuje ve svém vysílání Český rozhlas Vltava ve stejný čas.
Se začátkem podzimu čeká stanici Vltava druhá část programových změn. Už od dubna můžete slýchat novou odpolední Mozaiku nebo nedělní Hru pro pamětníky či Koncert bez hranic.
Orchestr Berg, který se věnuje především soudobé hudbě, nabídl první neobvyklý koncert s využitím zvuku sirén letos 6. března v zaplněné Velké aule Filozofické fakulty UK v Praze.
Slavný cellista Pablo Casals kdysi prohlásil, že i v 92 letech stále cvičí, protože věří, že se stále zlepšuje. A podobně to má byť teprve 65letý koncertní kytarista Lubomír Brabec.
Na koncertu festivalu Pražské jaro se představil proslulý pianista Leif Ove Andsnes. Za doprovodu orchestru Tonhalle Curych zahrál Koncert pro klavír a orchestr op. 13 Benjamina Brittena.