Symfonický orchestr Českého rozhlasu ve Dvořákově síni připomene 250. výročí Beethovenova narození
V pátek 25. září se Symfonický orchestr Českého rozhlasu (SOČR) po delším čase vrátí na pódium Dvořákovy síně Rudolfina. Program ale bude pouze instrumentální, a to i s ohledem na nepříznivou a zhoršující se epidemiologickou situaci v České republice. Vedení orchestru kvůli ní změnilo program zahajovacího koncertu 94. sezony, aby snížilo rizika spojená s šířením koronaviru.
Program otevře skladba Toshia Hosokawy, která zůstává v programu beze změny. Následovat bude Beethovenova První skladba, kterou orchestr připomene 250. výročí skladatelova narození. Závěr večera pak bude patřit Dvořákovu Violoncellovému koncertu h moll v podání Albana Gerhardta.
Program
Toshio Hosakawa (1955)
Meditace. Obětem tsunami z března 2011
Ludwig van Beethoven (1770–1827)
Symfonie č. 1 C dur, op. 21
Antonín Dvořák (1841–1904)
Koncert pro violoncello a orchestr h moll, op. 104
Toshio Hosokawa patří mezi asijskými umělci k těm, kteří se školili a inspirovali v západní Evropě, zároveň ale nacházejí řadu podnětů i v tradicích hudby své země. Studoval v Berlíně u Ysanga Yuna, pak ještě ve Freiburgu. Po návratu do Japonska založil Mezinárodní seminář soudobé hudby v Akijošidai a festival v Jamaguči. Řadu let byl rezidenčním skladatelem Tokijského symfonického orchestru a v Tokiu vyučoval i na vysoké hudební škole.
Hosokawa přijímá vlivy nejen z japonské dvorské hudby, ale také z umění kaligrafie a divadla nó a jeho skladby se hrají na prestižních festivalech. Meditace vznikla k uctění obětí tragédie velmi brzy po zemětřesení na objednávku jihokorejského hudebního festivalu Tongyeong International. Tam měla i premiéru v březnu 2012 v provedení Festivalového orchestru pod taktovkou Alexandera Liebreicha.
Dvořákova síň Rudolfina
25. září od 19.30
Alexander Liebreich, dirigent
Alban Gerhardt, violoncello
První z Beethovenových symfonií zazněla v premiéře při jeho autorském koncertě v dubnu roku 1800. Je to pokojná a bezstarostná skladba, ale i tak vyvolala odmítavé reakce. Bylo jasné, že autor má talent, ale vyčítalo se mu, že „karikuje Haydna“ a že nechává až příliš volný průchod „nevhodným výbuchům domýšlivé arogance“.
Z dnešního pohledu a s vědomím dalšího vývoje skladatelova rukopisu se takové soudy jeví úsměvně. Ve své První ještě rozhodně nedospěl k úplnému osvobození od tradičních řešení, vliv Haydna a Mozarta je jasný.
Žena jako dirigentka se poprvé představí na Wagnerově hudebním festivalu
Číst článek
Vrcholem večera bude Dvořákův Koncert pro violoncello a orchestr h moll z roku 1895, který patří mezi jedny z nejslavnějších a nejhranějších děl klasické hudby. Stejně jako další skladby zrozené na americké půdě má i tento koncert osobité intonační a výrazové zabarvení.
Náročný sólový part s vysokými technickými nároky přednese Alban Gerhardt, který je známý pro svůj výjimečný dar představovat známé partitury v novém světle a zároveň chuť rozkrývat dosud neznámý repertoár minulých staletí i současnosti.
Přímý přenos koncertu z Dvořákovy síně Rudolfina bude vysílat Český rozhlas Vltava 25. září od 19.30 hodin. Ze záznamu si jej pak budete moci poslechnout na stanici Českého rozhlasu D-dur 30. září od 20 hodin.