Obezita škodí i za volantem. Větším řidičům hrozí více zranění
Lidé s nadváhou by si měli dávat víc pozor za volantem. Američtí vědci z kalifornské univerzity prozkoumali přes 3000 nehod a zjistili, že se obézní řidiči při nehodě zraní častěji než ostatní. Výrobci vozů na jejich potřeby totiž často nemyslí.
Pan František z Prahy vážil ještě nedávno přes 150 kilogramů a za volantem se mu moc dobře nesedělo. „Velký problém jsem viděl v tom, že v autě sedíte nakřivo. Ke dveřím je málo místa, takže sedíte furt nahnutý na stranu k šaltpáce a když jedete dál, tak vás bolí záda,“ vysvětluje.
Problémem byly pro muže, kterému se podařilo zhubnout přes 40 kilo i bezpečností pásy. „Když vám něco zapadlo za čelní sklo, tak jste se tam nenahnuli,“ dodává.
Má vaše dítě nadváhu, nebo je obézní? Ověřte si to v online kalkulačce
Číst článek
Nejen, že obéznější lidé nemají v autě kolem sebe moc místa, ale jsou také při nehodě méně chráněni. Automobilky totiž při bezpečnostních testech s obézními pasažéry nepočítají. „Pasivní bezpečnost automobilů je nastavována podle lidí s normální hmotnosti, respektive s lehkou nadváhou. Všechny figuríny a uspořádání interiéru automobilů se vytváří s pohledem na tzv. normálně těžké lidi,“ popisuje Roman Budský z Týmu silniční bezpečnosti.
Při nehodě pak můžou mít obézní lidé často vnitřní poranění. Záchranáři s jejich vyproštěním běžně problémy nemají. Jenže, jak popisuje vedoucí Záchranné služby v Praze Ondřej Franěk, občas musí přijet na pomoc další technika. „Při vyproštění obézních osob postupujeme prakticky stejně jako v běžných případech. Někdy ale může vyproštění vyžadovat nasazení dalších hasičů nebo vytvoření většího prostoru pro vyproštění - tedy odstranění celé střechy, nebo větší části vozidla.
V Česku má podle čísel Eurostatu problém s obezitou 19 procent obyvatel. To nás v rámci Evropské unie řadí na šesté místo. Hůře jsou na tom už jen Britové, Estonci, Maďaři, Litevci a Malťané.