České Vánoce budou podle průzkumu chudší než loni

České Vánoce letos budou zase o něco chudší, alespoň z ekonomické stránky. Češi totiž plánují za vánoční svátky utratit o něco méně peněz než loni. Přitom už v loňském roce vánoční nákupy poznamenala hospodářská krize. Vyplývá to z celoevropského průzkumu společnosti Deloitte.

Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Jiří Lain - Pražský betlém - Vánoce v Betlémské kapli

Jiří Lain - Pražský betlém - Vánoce v Betlémské kapli

Zatímco minulý rok byly české rodiny ochotny utratit za vánoční nákupy dohromady 525 eur, letos se tato částka snížila na 495 eur, což v přepočtu představuje asi 12 400 korun. Tato suma zahrnuje dárky, vánoční výzdobu, ale také nákupy svátečního jídla a pití pro celou rodinu.

Z průzkumu dále vyplývá, že Češi letos hodlají nakupovat především levnější a praktické dárky, 61pct lidí je rozhodnuto, že omezí okruh obdarovávaných pouze na nejbližší rodinu a 66 procent lidí se hodlá zaměřit především na zboží, které je aktuálně ve speciální cenové nabídce.

Přehrát

00:00 / 00:00

O výdajích za letošní Vánoce v pořadu Svět o druhé na rádiu Česko.mp3

Celkem 35 procent Čechů by také rádo ušetřilo díky tomu, že by rádi nakoupili skupinové dárky, tedy že by se například všichni členové rodiny složili na jeden smysluplný dárek například pro rodiče, 14 procent Čechů uvedlo, že bude nakupovat prostřednictvím aukcí třeba i zboží z druhé ruky.

Poměrně dost lidí je ochotno snížit také výdaje na zábavu a volný čas. Naopak na potravinách ale Češi šetřit moc nehodlají a vánoční stůl by tedy chudší být rozhodně neměl, říká Martin Tesař ze společnosti Deloitte.

„Z pohledu štědrovečerní večeře můžeme očekávat, že bude štědrá. Pouhých 19 procent respondentů uvádí, že utratí méně v porovnání s loňským rokem. To znamená, že více než 80 procent očekává, že bude slavit Vánoce ve stejném duchu jako v loňském roce nebo utratí ještě více než loni,“ upřesňuje Martin Tesař.

Méně utratí Irové a Řekové

Mnohem výraznější propady v celkových útratách za vánoční dárky zaznamenají zřejmě země, které ekonomická krize postihla mnohem víc než Českou republiku, jako například Irsko nebo Řecko. Tam vánoční útraty klesají hodně výrazně.

V případě Irska to ale rozhodně neznamená, že by se na Vánocích nějak extrémně šetřilo, dodává Bronislav Pánek ze společnosti Deloitte.

Češi letos za celé Vánoce utratí v průměru o dvě a půl procenta méně než loni, říkám záměrně v průměru, protože například třetina lidí chce letos naopak své předvánoční a vánoční výdaje zvýšit, i přes plánované snížení vánočních výdajů ale utratíme za vánoční nákupy v průměru stále víc než například naši němečtí sousedé, kteří za Vánoce utratí v průměru 470 eur, tedy o 25 eur méně než my.

Nákupy přes internet

Češi se skutečně čím dál víc učí nakupovat přes internet a internetové obchody využívají čím dál víc i k předvánočním nákupům, ale zdaleka ještě ne do té míry, jako například obyvatelé západní Evropy, říká Bronislav Pánek.

Například v Británii už dnes nakupuje přes internet dárky 54 procent lidí a utratí v internetových obchodech 47 procent svého vánočního rozpočtu.

V Česku jsou tedy předvánoční týdny stále většími žněmi pro kamenné obchody. Stejně jako v Evropě se ale i v Česku letos objeví nový předvánoční trend, kterým je vyhledávání informací a tipů na různé vánoční nákupy přes sociální síť Facebook.

Kosmetika, oblečení, obuv

Pokud se naplní prognóza průzkumu společnosti Deloitte, tak letos lidé u stromečku nejčastěji vybalí kosmetiku, kterou se chystá nakoupit 59 procent lidí. Druhým nejčastěji kupovaným dárkem bude oblečení a obuv. Na třetím místě se umístily knihy a na dalších potraviny a nápoje, sportovní vybavení a šperky.

To, co lidé chtějí sami dát, se ale poněkud liší od toho, co by sami chtěli dostat, protože mezi sedm nežádanějších dárků patří také domácí počítač nebo notebook, dárky, které se týkají cestování.

A také peníze, které se za oblečením a knihami umístily na třetím nejžádanějším místě. V minulosti přitom nebyly zdaleka tak žádané jako vánoční dárek, říká Bronislav Pánek.

Vánoční stromeček | Foto: Comstock Images

Peníze někdy lidé pod vánočním stromkem nahrazují různými dárkovými poukazy, nicméně těch Češi zatím dostávají relativně málo oproti západní Evropě, kde letos patří podle průzkumu dokonce mezi nejžádanější vánoční dárky. Přejí si je především Britové, Irové, Belgičané, Francouzi a Nizozemci.

I Češi ale začínají k Vánocům dávat poukazy čím dál víc. Pro tuzemské obchodníky to může být velmi výhodný trend, protože ne každý, kdo dárkový poukaz dostane, ho opravdu využije, připomíná Martin Tesař. Je proto pochopitelné, že ochota obchodníků nabízet kromě klasického zboží i dárkové poukazy pravděpodobně dál poroste.

Ondřej Černý, Martin Křížek, Naďa Bělovská, Eva Presová Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme