Zrak českých řidičů se zhoršuje, někteří by vůbec neměli sedět za volantem
Každé sté auto na českých silnicích řídí člověk, který by kvůli problémům s očima neměl za volant vůbec usednout. Tento nelichotivý stav odhalila kampaň Besipu, při které se kontroloval zrak řidičů. Ukázalo se také, že každý šestnáctý by měl mít brýle, jenže to vůbec netuší.
Pětačtyřicetiletý Martin denně pracuje s počítačem a bolest očí, především při jízdách za šera a noci, přičítal únavě. Problém byl ale jinde.
„Když jsem víceméně náhodně skončil na vyšetření očního pozadí, závěr paní doktorky byl, že potřebuji brýle. Do té doby by mě ani ve snu nenapadlo, že by brýle vyřešily problém, který jsem při řízení začínal cítit,“ říká Martin.
Tohle prozření většinu řidičů nečeká, mnozí z nich totiž vůbec netuší, že nějaký problém s očima mají. Odhalila to unikátní kampaň Besipu, kdy si při jarních policejních kontrolách nechalo proměřit zrak zhruba 600 řidičů.
Jak potvrzuje šéf Besipu Roman Budský, výsledky byly daleko horší, než se čekalo. „Jedno procento řidičů by vůbec nemělo sedat za volant a zřejmě jim to lékař ani nepovolí. Znamená to, že každé sté vozidlo, které potkáte na silnici, řídí někdo, kdo o vás třeba ani neví, že se tam nacházíte také.“
Špatně vidící řidič v kritických situacích reaguje pomaleji
Téměř každý druhý z kontrolovaných řidičů, tedy těch, co měli odvahu dát se vyšetřit, měl nějaký oční problém - nedostatečnou zrakovost ostrost alespoň na jedno oko, případně skryté šilhání či problém s prostorovým viděním.
A to všechno výrazně ovlivňuje řízení, vždyť až 90 procent informací vnímáme očima. Především lidé nad 40 let by neměli oční problémy podceňovat, protože dobře vidící řidič není tak unavený a hlavně dokáže rychleji zareagovat v krizové situaci.
„Pokud nevidím, nepřečtu ceduli na dálku, tak je to oční vada, a tam bychom měli udělat kontaktní čočky nebo brýle,“ zdůrazňuje Ivana Urválková z Mezinárodního sdružení optiků a optimetristů.