Cestovní kanceláře řadí letošní sezonu mezi ty historicky nejúspěšnější
Cestovním kancelářím se letos vesměs daří velice dobře, vyplývá z údajů Asociace českých cestovních kanceláří a agentur. A to navzdory tomu, že mnohé z nich rušily zájezdy do Egypta a domácnosti šetří.
V létě se proto mohlo zdát, že cestovní kanceláře mají těžký život. Ale opak je pravdou. Letní sezona byla jedna z nejlepších za poslední roky. Podle profesní asociace prodaly cestovní kanceláře letos v létě asi o 5 procent více zájezdů. Podle obratu se prodeje zvýšily o 7 procent. A to zásluhou vyšších průměrných cen prodaných zájezdů.
Průměrná cena prodaných zájezdů vzrostla o několik set korun a překročila 12 tisíc. Cestovní kanceláře se totiž vyhnuly velkým slevám u last minute zájezdů. Podíl cest "na poslední chvíli" na celkových prodejích klesl na 38 procent.
Zákazníci totiž nezvykle často podlehli nabídkám, které zdůrazňovaly výhodnost nákupu s předstihem. Takzvané rezervace "first minute" slavily letos velký úspěch. Na začátku roku si lidé koupili přibližně 45 procent všech zahraničních dovolených. A dalších 17 procent pak za katalogové ceny.
Podle průzkumu České tiskové kanceláře by letošní sezona byla nejvýnosnější za posledních pět let nebýt událostí v Egyptě. Odhaduje se, že do této země jelo nebo pojede až o 60 tisíc turistů z České republiky méně než loni.
Vzrostla samozřejmě poptávka po jiných destinacích, jako jsou Řecko, Španělsko, Turecko, jenže o ně byl velký zájem, a to zvyšovalo ceny. Třeba v srpnu už byl velký problém najít v některých řeckých destinacích jediný volný pokoj, a to i zásluhou rostoucího ruského trhu.
Lidé se přitom přiklání více k velkým cestovním kancelářím. Doufají, že jsou méně náchylné ke krachu. Na své si ale přijdou i ti, kdo dávají přednost malým firmám. Na českém trhu působí 997 cestovních kanceláří pojištěných proti úpadku.