Dopravní podniky sníží investice. Kvůli koronakrizi musely omezit počet spojů a klesly i tržby
Některé radnice pošlou dopravním podnikům méně peněz na provoz, než původně předpokládaly. Důvodem je omezení spojů městské hromadné dopravy v době koronakrize. Podniky zároveň zaznamenaly i pokles tržeb z prodeje jízdného. To všechno může podle sdružení městských dopravců vést ke snížení investic do infrastruktury nebo vozů.
Jen ztráty na jízdném u městských dopravců se budou pohybovat kolem jedné miliardy a sto milionů korun, tvrdí výkonný ředitel Sdružení dopravních podniků Martin Chval. Zároveň klesnou i platby za objednávky spojů od radnic. To může podle Chvala omezit investice dopravních podniků.
Praha by měla skupovat byty, Airbnb se z koronaviru rychle oklepe, říká šéf institutu plánování Boháč
Číst článek
„Pokud nedostanou určité finance, tak se to projeví v investiční části hospodaření dopravního podniku. To znamená, že se přestanou kupovat dopravní prostředky, přestane se investovat do tratí a podobně.“
Přesnou výši celkových ztrát oslovené radnice zatím nemají a každé město bude výpadek peněz dopravců řešit jinak. Například Jihlava s dorovnáním ztráty městského dopravce počítá a investice do plánovaných projektů neomezí. Třeba v Ostravě ale město sníží platby za objednávky spojů o 7 procent.
„Dopravní podnik bude muset omezit některé činnosti, na které byl připravený, ale to se jedná zejména o snížení oprav. Došlo ke snížení nákladů na dopravní cesty, ale nicméně jsme zpátky na původních nákladech, které jsme měli ve skutečnosti roku 2019,“ říká náměstek ostravského primátora z ODS Vladimír Cigánek.
Snížení dotací na provoz připouští i Praha, která ale podle náměstka primátora Adama Scheinherra z uskupení Praha Sobě neomezí investice do plánovaných projektů, jako je výstavba nových tramvajových tratí nebo metra D. Jasno bude na konci roku.
„Uvidíme, jak na konci roku dopadne a kolik budeme muset dofinancovat, nebo naopak, podle toho, jak se změní jízdy řády, třeba zbude,“ upřesňuje Scheinherr.
Všichni oslovení zástupci měst ale ubezpečují, že dopravní podniky jsou schopny i nadále zajistit spoje podle platných jízdních řádů.