Obří železniční projekt za 20 miliard eur má spojit Turín a Lyon. Brzdí ho ale spory v italské vládě
Má měřit přes 270 kilometrů a propojit Francii s Itálií. Řeč je o obřím vysokorychlostním železničním projektu, který má spojit italský Turín a francouzský Lyon. Stavba vyjde zhruba na 20 miliard eur (asi 513 miliard korun). Francie a Itálie se na projektu shodly před 30 lety, teď je ale jeho ukončení v nedohlednu.
Dokončení v současnosti nejvíc brání neshody v italské vládě. Proti projektu je totiž vicepremiér a zároveň šéf Hnutí pěti hvězd Luigi di Maio.
Střet dvou Evrop, hodnotí tisk ostrý spor Macronovy Francie a Salviniho Itálie
Číst článek
Ten kritizuje hlavně vysokou cenu celé stavby. Italská poslanecká sněmovna ve čtvrtek odhlasovala text, který zavazuje vládu, aby celý projekt přehodnotila.
Pro dokončení stavby je ale další těžká váha v italské politice – ministr vnitra a šéf Ligy Matteo Salvini.
„Itálie si už nemůže dovolit být izolovaná od zbytku Evropy. Nemůžeme zůstat pozadu, když všichni dělají pokroky. Jménem italského lidu bych chtěl poděkovat dělníkům, technikům a všem ženám i mužům z bezpečnostních služeb,“ obhajoval výstavbu.
Ten už dříve navštívil tunel, který by měl být součástí celého projektu.
Další komplikací pro výstavbu železnice jsou diplomatické roztržky mezi Itálii a Francií, a to například kvůli imigraci nebo kvůli tomu, že Matteo Salvini i Luigi di Maio několikrát podpořili takzvané žluté vesty, které protestují proti francouzské vládě.
Samotná výstavba je rozdělena do několika fází. Dělníci v současnosti hloubí tunel pod savojskými Alpami, který by měl být součástí železniční trasy. Má měřit zhruba 55 kilometrů. Díru pro budoucí tunel hloubí stroj, který měří přes sto metrů.
Tunel je rozdělen do několika etap. Za úsek mezi Lyonem a údolím Maurienne zodpovídají francouzské železnice. Část mezi italským městem Susa a Turinem má zase na starosti italská železniční společnost RFI. Součástí je ale také přeshraniční část, která má vyjít na zhruba osm a půl miliardy eur.
Jeden z vedoucích staveb Mario Virano pro televizi France Info řekl, že zhruba 40 procent z této částky platí Evropská unie, 35 procent je na Itálii a 25 procent hradí Francie.