Rakousko se nechce smířit s 'mýtem pro cizince.' Zažaluje Německo u unijního soudu
Rakousko podá žalobu proti zavedení mýta na německých dálnicích. Potvrdil to rakouský ministr dopravy Jorg Leichtfried. Poplatky za používání německých dálnic dnes schválila Spolková rada. Řada evropských zemí včetně Česka rozhodnutí kritizuje.
Rakouský ministr dopravy Jorg Leichtfried řekl, že zavedení mýta je diskriminační a jde proti evropskému právu. Poplatky na dálnicích pak označil za "mýto pro cizince".
Platit na německých dálnicích sice budou všichni řidiči, majitelé aut registrovaných v Německu ale svoje peníze dostanou zpátky formou slevy ze silniční daně. Majitelé nejekologičtějších aut s velmi nízkými emisemi získají dokonce ještě větší úlevu, než kolik zaplatí na poplatcích.
Mýtné na německých dálnicích dostalo zelenou, platit začne za dva roky
Číst článek
„Vím, že tady je skupina zemí, která chce podat žalobu na toto německé rozhodnutí. Pokud na stole budou reálné argumenty, mohla by se Česká republika k žalobě připojit,“ řekl předseda vlády Bohuslav Sobotka z ČSSD.
Podle ministra dopravy Dana Ťoka za hnutí ANO je vhodnější počkat na výsledky analýzy. Český ministr si myslí, že by se měl koordinovat postup s Evropskou komisí, která celý případ vyřizuje. „Já nebudu doporučovat vládě, abychom dělali nějaká selátka a gesta. Myslím, že je potřeba, bychom si zanalyzovali, jaká je situace a zdali se jedná o diskriminaci řidičů z cizích zemí v Německu.“
Předseda vlády chce ale nejdřív počkat na analýzu o pravidlech německého mýta, kterou teď zpracovává ministerstvo dopravy. Podle mluvčího vlády Martina Ayrera by podklady mohly dorazit na jedno z nejbližších jednání vlády.
Některé pohraniční regiony se obávaly, že by zpoplatnění dálnic mohlo omezit příhraniční obchod a turismus.
Ve Spolkové radě proto tyto regiony chtěly vznést námitku a spustit revizní řízení, které by zavedení mýtného mohlo oddálit. Nakonec ale pro tento krok nezískaly dostatečnou podporu a jejich zástupci ve Spolkové radě proti novému zákonu nevznesli žádné námitky.
Cena mýtného se bude odvíjet od objemu motoru a množství vypouštěných emisí – nejdražší roční mýtné vyjde v přepočtu asi na 3 a půl tisíce korun.
Německá dálniční známka bude elektronická a řidiči si ji budou moct koupit na internetu, v mobilní aplikaci nebo u dálnice na německých hranicích. Budou muset uvést registrační značku auta a údaje o objemu motoru a o emisních normách. V případě, že je nevyplní, zaplatí automaticky nejvyšší poplatek.