Obědy v Česku zdražují, pod sto korun se už lidé nenají v žádném kraji
Naobědvat se za méně než sto korun je v Česku stále obtížnější. Jen za poslední rok vzrostla průměrná útrata za oběd v restauracích o více než pět korun na prosincových téměř 112 korun. Vyplývá to z Ticket Restaurant Card Indexu. Hlavním důvodem zdražování poledních jídel jsou vyšší ceny surovin.
Nejdražší obědy si dávají lidé v Praze, kde je průměrná útrata okolo 125 korun. Naopak nejnižší částky za polední jídla platí lidé v Olomouckém kraji a na Vysočině. I tady šly ale ceny jídel nahoru.
Lidl začíná vydávat vlastní stravenky. Na konkurenci tlačí nízkou provizí
Číst článek
Jedním z důvodů, proč restaurace zdražují obědy, jsou vyšší ceny surovin, které podniky nakupují na přípravu jídel nebo třeba i rekordně nízká nezaměstnanost. Majitelé restaurací totiž zvyšují svým lidem mzdy. Vyšší náklady tak tlačí ceny jídel vzhůru. A třetím důvodem je i ochota lidí utrácet.
Velká část zaměstnavatelů v Česku přispívá svým lidem na obědy stravenkami. Pokud by zaměstnavatelé zvolili v letošním roce variantu s nejvyšší daňovou úlevou - tedy stravenku za 118 korun - tak náklady na obědy svých zaměstnanců pokryjí.
Průměrně 80 korun
Ty ale většina zaměstnavatelů nepoužívá. Poukázky s hodnotou vyšší než 100 korun poskytuje svým zaměstnancům jen necelá třetina firem.
Deset tisíc dětí dostane jídlo zdarma. Projekt Obědy do škol funguje už třetím rokem
Číst článek
Jaké firmy takové stravenky dávají, dodává mluvčí společnosti Edenred Marek Pražák. „Jsou to zejména firmy z oblasti informačních technologií, z oblasti služeb a z oblasti finančnictví. A u těch IT firem a služeb jsou to firmy většinou menší, to znamená firmy, které mají zhruba desítky nebo malé stovky zaměstnanců,“ řekl Radiožurnálu Pražák.
Průměrná hodnota stravenky se v Česku pohybuje okolo osmdesáti korun. Zaměstnavatelé ale postupně jejich hodnotu navyšují, potvrzuje společnost UP, pod kterou patří stravenky Chéque Déjeuner.
Navyšování
„Samozřejmě jiná situace je u klientů, kteří jsou někde v regionech, okrajových částech republiky, jiná u klientů, které máme ve velkých městech,“ vysvětlil mluvčí firmy David Rýc.
Loni na stravenkový trh vstoupil také ambiciózní nováček - obchodní řetězec Lidl. Jeho stravenky nevyužívají jen zaměstnanci Lidlu a Kauflandu - zájem ale o ně mají i další firmy. „Průměrná hodnota stravenek je 95 korun, přičemž ze strany zaměstnavatelů zaznamenáváme tendenci hodnotu stravenek navyšovat,“ říká mluvčí Lidlu Zuzana Holá.
Stravenky dostává kolem 1,3 milionu lidí. Češi v nich ročně projedí 15 miliard korun.