U slevy zpozorněte. Někteří obchodníci stále uvádí matoucí údaje, varuje ředitelka inspektorátu
Zdánlivě skvělá cenová nabídka může znamenat pouze obyčejný podfuk. Česká obchodní inspekce (ČOI) se stále setkává s případy, kdy prodávající uvádí matoucí údaje ohledně cen a slev na dané produkty. Spotřebitel se pak mnohdy jen těžko orientuje. Podle ředitelky Oblastního inspektorátu ČOI pro Jihočeský kraj a Vysočinu Martiny Střihavkové by se kupující spíš než na slevové akce měli zaměřit na samotné ceny produktu.
„Někdy jsou informace podávané tak, že výše samotné slevy vůbec zřejmá není. Někteří obchodníci vystavují kupující časovému tlaku, třeba při nakupování přes internet, kdy nabídka platí jen nějaké krátké časové období. Spotřebitele by to mělo donutit, aby si daný výrobek zakoupil,“ popisuje Střihavková.
Rozhovor s Martinou Střihavkovou, ředitelkou oblastního inspektorátu České obchodní inspekce
Přestože už více než dva roky platí zákon, který jasně říká, jak má vypadat správně uvedená informace o slevě na cenovkách, Česká obchodní inspekce se stále setkává s případy, kdy jsou takové údaje matoucí a záměrně obsahují zbytná čísla.
Na cenovce výrobku by měla být i takzvaná referenční cena. „Jde o nejnižší cenu daného výrobku za posledních 30 dnů, za jakou ho obchodník nabízel a prodával před poskytnutím slevy. Z ní by právě sleva měla být vypočtena. Cílem je, aby nedocházelo k umělému navyšování ceny výrobku a opticky ke zvyšování slevy. Všechny tyto věci při kontrolách zjišťujeme a prodávající vyzýváme k dodání cenové evidence“ vysvětluje ředitelka inspektorátu.
V čem nám může pomoci Evropské spotřebitelské centrum a jak postupovat při reklamaci? Celý rozhovor s Martinou Střihavkovou z České obchodní inspekce si poslechněte v audiu.