Zpoždění zásilky, problematická reklamace a faktura v cizím jazyce. Stížností na online tržiště přibývá
Při nakupování přes internet se zákazníci setkávají s online tržišti, která jsou teď velmi rozšířená. Na rozdíl od e-shopů neprodávají své zboží z vlastního skladu, ale pouze zajišťují jeho distribuci přes třetí stranu. Této metodě se říká dropshipping a ačkoliv je povolená, lidé si na ni často stěžují. Teď se na ni rozhodla upozornit i spotřebitelská organizace dTest.
I když jde dropshipping povoleným způsobem prodeje, tak ne každý ví, jak přesně funguje. A to může být problém. Na online tržiště nebo nákupní galerie, které využívají tuto metodu, mohou nyní lidé narazit na internetu velmi často, třeba při objednávání zboží z Aliexpressu, Temu, Allegra i několika českých webů.
Zboží nám tato tržiště nepošlou z vlastního skladu, ale objednají ho od dalšího prodejce. Podle právničky dTestu Lucie Kejharové přibývá stížností lidí na jejich fungování. „Jako největší problém v této oblasti vidíme v nedostatečné informovanosti spotřebitele o tom, že zboží mu bude zasláno od třetí strany, která navíc často sídlí mimo Evropskou unii,“ popisuje pro Radiožurnál.
A když lidem přijde zboží s fakturou v cizím jazyce, přestože objednávali na českém e-shopu, jsou často překvapeni.
Nástrahy dropshippingu
Dropshipping tak skrývá několik nástrah. Protože chodí zboží ze zahraničí, může se doručení zásilky opozdit. Stává se, že zákazník čeká i několik týdnů, přestože e-shop původně sliboval rychlé doručení. Další problém může nastat, pokud zákazník zjistí, že je zboží například rozbité nebo mu oblečení přišlo ve špatné velikosti a chce řešit reklamaci.
„Problémy často nastávají ve chvíli, kdy chce spotřebitel zboží vrátit nebo reklamovat. Mnohdy je překvapený, že musí zásilku odeslat například až do Asie,“ dodává Kejharová.
Na 82 procent kontrolovaných e-shopů loni porušilo zákon, hlásí inspekce. Rozdala 907 pokut
Číst článek
Další potíž představují online tržiště, která po nárůstu stížností zmizí a přestanou komunikovat. V takovém případě už ale opravdu mluvíme o podvodu.
Zákazník by měl informaci, zda jde o klasický e-shop nebo online tržiště, vždy najít na webu stejně jako kontaktní údaje o provozovateli, jeho e-mail nebo třeba fyzickou adresu. Ne vždy je to ale tak jednoduché.
O zavedení pravidel, která by platila přímo pro online tržiště, se snaží síť Evropských spotřebitelských center.
„Proto by síť Evropských spotřebitelských center uvítala na evropské úrovni další zpřesnění pravidel pro takový prodej, aby spotřebitelé měli zcela jasno o tom, od koho nakupují a kde mohou uplatnit svá práva,“ podotýká ředitel toho českého Ondřej Tichota.
Apelují, aby bylo povinné informovat zákazníky o tom, že objednávka bude odeslána třetí stranou. Mimo jiné doporučují, aby bylo vždy možné vrátit zboží na adresu v rámci Evropské unie bez neúměrně vysokých nákladů. Pokud tedy obchod prodává zákazníkům v Evropě, měl by mít povinnost uvádět jasnou zpětnou evropskou adresu.