Náš zákazník, náš pán – pochopili obchodníci
Za poslední čtyři roky nepřišla z ekonomického sektoru tak dobrá zpráva, jako počátkem tohoto týdne. Jednou větou: spotřeba domácností po letech roste, a to dokonce rychleji, než se čekalo.
Čísla od statistiků nemusí mít s realitou mnoho společného, třeba už proto, že někdy přijdou pozdě, jindy zobecňují nevýznamný detail. Nikdo si to však nemyslí o posledních zprávách z maloobchodu, jehož meziroční růst o dvě a půl procenta považují všichni analytici za velké překvapení.
Pokud by se čísla pocházející z ledna nadále potvrzovala a pokud by dole zůstala také inflace, pak vlastně máme za sebou nejzávažnější problém současné hospodářské krize.
Zákazník si samozřejmě nemůže myslet, že od této chvíle nastanou v supermarketech a dalších obchodech, restauracích nebo jiných provozovnách služeb poměry jako v ráji.
Statistická šetření jsou citlivá na každý pohyb a zmíněná data o nižších cenách a vyšších tržbách prostě jen znamenají, že člověk nebude překvapen nečekaným zdražením nezbytného zboží. Zprávy z obchodů mají význam spíše jako situační zpráva o tom, jak si tuzemští zákazníci dokázali poradit s inflací. Předem lze říct, že se leccos užitečného naučili.
Překonat socialistickou mentalitu
Všechno začalo na přelomu let 2021 a 2022, kdy začaly na světových trzích růst ceny potravin a trend ještě zrychlil po ruské agresi na Ukrajinu. Další vývoj záležel na tom, jak rychle zemědělci, potravináři a obchodníci zdražení přenesou na zákazníky a kolik si při tom ještě sami přirazí. Zdejší producenti potravin byli v tom ohledu nejrazantnější v celé Evropě, s výjimkou kolegů z Litvy. Tím se stali vzorem i v dalších oborech maloobchodu.
Růst maloobchodních tržeb v Česku zrychlil. Meziročně vystoupal na 2,4 procenta
Číst článek
Důležité přitom bylo, že zdejší zákazníci nedokázali reagovat a pokorně kupovali stejné zboží za mnohem vyšší ceny. To se změnilo až po šesti měsících, tedy předloni v létě, kdy lidé útratu rázně omezili. Obchodníci na podzim reagovali dalším zdražením, lidé o to víc omezili spotřebu.
Supermarkety a další obchody nechtěly ustoupit ani potom, držely ceny a čekaly, kdy lidé pochopí, že levnější to už nebude. Zákazníci však neustoupili, i když se v médiích mohli dočíst, že úsporami potápějí ekonomický výkon celé země.
Počátkem roku tedy obchodníci s potravinami ustoupili a prodávají zboží o něco laciněji. Rozhodnutí jim usnadňuje fakt, že výrazně zlevnily i zemědělské suroviny. Ani tím však nejde zakrýt, že byli donuceni svým zákazníkům ustoupit.
Stejnou zkušenost zaznamenali skoro ve všech odvětvích maloobchodu. Kdo zdražoval jen umírněně pod tlakem nepříznivých okolností, ten o svůj odbyt nepřišel a nakonec byl tím, kdo na krizovém období utržil nejvíc – to se týká hlavně drogérií a lékáren. Ztráty naopak sčítá ten, kdo zdražil nejvíc, hlavně tedy obchody s obuví a oděvy, případně restaurace a další služby.
Meziroční růst cen v únoru zpomalil na dvě procenta, je nejnižší od roku 2018
Číst článek
Od krizí se obvykle očekává, že přinesou obrat k lepšímu. Prozatím se to vyplnilo v tuzemském maloobchodě a službách. Zdejší zákazníci nedokázali dlouho překonat socialistickou mentalitu, podle níž jsou obchodníci něco jako vrchnost, která rozhoduje o tom, co si kdo může koupit a za kolik.
Tentokrát to však supermarkety a další sídla maloobchodu přehnaly, přetáhly gumu, jak se říká, a lidé začali hledat alternativu. Naučili se něco, co měli umět už dávno, totiž že v obchodech je pánem zákazník.
Pozitivní signály od Českého statistického úřadu o vyšší spotřebě domácností se nemusí naplnit a může být zase hůř. Ovšem co se lidé během dosavadní krize naučili, to už nezapomenou.
Autor je reportér serveru Seznam Zprávy
Pokud vláda přidá vojákům a policistům, musí zvýšit platy i špionům BIS
Martin Fendrych
Maláčová se nejspíš rozhodla pohřbít Sociální demokracii
Apolena Rychlíková
Fico v Putinových stopách. Volá po míru, ale pokračuje ve válce
Kamila Pešeková
Nedůvěra ve volby klade otázku, zda vůbec může přežít demokracie
Petr Honzejk