Piráti pod vedením Zdeňka Hřiba – marketing v křeči, každá trefa mimo

Za dobu, kdy se Pirátská strana pohybuje na českém politickém poli, jsme si zvykli na různé věci. Dříve osvěžující a zábavný způsob komunikace, který Piráti do unavené české politiky vnesli, a který ji značně oživil, se vyčerpal.

Komentář Praha Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Zdeněk Hřib (Piráti)

Zdeněk Hřib (Piráti) | Foto: Zuzana Jarolímková | Zdroj: iROZHLAS.cz

Souviselo to i s tím, jakou roli Piráti získali: jejich vládní angažmá je posunulo jinam, k větší vážnosti, hlavně proto, že sami chtěli, aby je ostatní strany bývalé pětikoalice braly vážně. Některé prvky si však strana zachovala. Patřila mezi ně snaha o marketingově odlehčená kampaňová videa nebo jakýsi důraz na pirátství jako „nerdství“ sice už odrostlých, ale duší pořád teenagerů. 

Přehrát

00:00 / 00:00

Apolena Rychlíková: Piráti pod vedením Zdeňka Hřiba – marketing v křeči, každá trefa mimo

V tomto typu sebeprezentace nejvíce vynikal hlavně Ivan Bartoš s původní partou kdysi opozičních politiků na pražském Magistrátě. Jenže to bylo před více než deseti lety a dalo se to chápat jako určité generační vyznání. Do politiky se zkrátka hrnuli „kluci“, kteří měli rádi fantasy, sci-fi a různé hry s popkulturními fenomény, které výše zmíněné reprezentují.

Když nedávno předával Ivan Bartoš nastupujícímu Zdeňku Hřibovi „štít proti dezinformacím“, který odkazoval na blockbusterovou sérii filmových a seriálových adaptací slavných komixů Marvel, především na postavu Kapitána Ameriky, působilo to už spíš trapně.

Je totiž trochu zvláštní pozorovat dospělé muže, zaseknuté ve své době, ve svých symbolech, ve svých zájmech a koníčcích, jak se poměrně na sílu snaží všechnu komunikaci odehrávat pomocí odkazů na komiksové a fantazijní světy, navíc v pirátském podání úplně zjednodušené. 

Pirátům se úplně rozpadlo voličské jádro, upozorňuje analytička. Rozebírají ho prý vládní strany

Číst článek

Samozřejmě: popularita Marvelovek je obrovská, jenže ruku na srdce, Piráti ji využívají dost neobratně. Hřib sám pak dál tuto symboliku rozvíjel a pracuje s ní, třeba když vyobrazuje Stačilo! jako další postavu z Marvelovek, Rudého Hulka.

Sněmovna v ohrožení?

Politika přitom má být i vtipná a zábavná, o tom žádná. Zvláště v České republice je každý záchvěv kvalitního humoru osvěžením. Ale podobné štíty proti dezinformacím, boje s Rudými Hulky, videa, kde se někdo pořád za něco převléká, něco hraje, nebo spíš přehrává, vypadají spíš nepříjemně. 

Už jako primátor měl Zdeněk Hřib bohatou historii různých pitoreskních scének a videí, kde se v jednom kuse do něčeho nebo někoho stylizoval. V roli primátora to bylo ještě nějak snesitelné, koneckonců sama jsem si na mírně trapných videí z dílny jeho marketérů vybudovala nějaký návyk. 

Piráty povede do sněmovních voleb Hřib. V kampani se chce zaměřit na krizi bydlení i modernizaci státu

Číst článek

Možná o to víc mě nyní unavuje, jak s jeho nástupem do vedení začala vypadat celostranická komunikace Pirátů. Přijde mi nerelevantní, a to nejen formou, ale i obsahem. Jakoby Piráti nedokázali vůbec trefit žádné téma, jakoby byli v křeči, bez nápadů a bez energie. Určitě k tomu přispěl odchod Ivana Bartoše, který působil mnohem méně strojeně, než jak působí Zdeněk Hřib.

Pirátům kdysi různí komentátoři doporučovali vyrůst a dospět. Nemyslím, že to znamená automaticky z politiky vypustit smysl pro humor a dobře trefenou, chytrou komunikační zkratku.

Problém Pirátů ale je, že v současné době střílejí jen mimo. A pokud se neproberou, může je to stát vypadnutí z Poslanecké sněmovny.

Autorka je publicistka a dokumentaristka

Apolena Rychlíková Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme