Českého lva za celoživotní dílo získá kameraman Vladimír Smutný. Natočil filmy jako Tobruk či Kolja
Bez kameramana Vladimíra Smutného by možná nebyl ani filmový Kolja nebo pohádkový Kuky, také by v kinech chyběly Vratné lahve a Tmavomodrý svět. Za snímek Kolja, který natočil společně se Zdeňkem a Janem Svěrákovými, získal Oscara a i snímky jako Smrt krásných srnců nebo Discopříběh viděl jako první. Za své filmové umění dostane kameraman Českého lva, oznámili pořadatelé 31. ročníku filmových cen.
Z výraznějších snímků v poslední době od Vladimíra Smutného si můžeme pamatovat například Nabarvené ptáče, což je černobílý příběh o strastiplné pouti židovského chlapce za druhé světové války. Film natočil společně s režisérem Václavem Marhoulem. Na filmovém place se ale oba potkali už předtím, když připravovali krimikomedii Mazaný Filip nebo válečné téma Tobruk.
Palacha v nemocnici jsem natočil já, na jeden záběr, řekl kameraman Nabarveného ptáčete Smutný
Číst článek
Kariéra Vladimíra Smutného je ale od dob sametové revoluce spjata hlavně s filmy režiséra Jana Svěráka. Tedy hlavně se snímkem Kolja, který získal zlatou sošku Oscara pro nejlepší cizojazyčný film v roce 1997. Snímek natočil kameraman na tradiční filmový materiál.
Nikdy se ale nebránil ani digitálnímu obrazu. I když si filmař v rozhovoru s Markem Ebenem posteskl, že „v digitálu chce každý lísteček vyniknout, v analogu to není lísteček, je to loutka.“
Vladimír Smutný má už doma několik sošek Českých lvů. Je držitelem celkem osmi, teď k nim 9. března přidá na slavnostním předávání i devátého a tím tak překoná rekord v počtu držených lvů.
Vladimír Smutný se do naší historie zapsal i tím, že natočil popáleného Jana Palacha v nemocnici v lednu roku 1969. Podle jeho slov se mu to povedlo i díky tomu, že se mu podařilo propašovat do nemocnice velkou kameru v koši s prádlem. Kameraman se k autorství tohoto závěru otevřeně přiznal až v roce 2019, tedy 50 let od osudného momentu.