Satirický film Kontinental '25 ukazuje, že pokus žít v souladu se svým svědomím může být vcelku absurdní
Hlavní hrdinkou satirického filmu Kontinental '25 je soudní vykonavatelka. Pokusila se vystěhovat bezdomovce z kotelny, aby majitel objektu mohl na místě začít stavět hotel. Celé se to ale zvrtne a hrdinka musí konejšit svoje svědomí. Nízkorozpočtový, guerillově natočený snímek si klade otázku, jestli to v dnešním rozbitém světě jde.
Rumunský filmař Radu Jude je patrně nejlepší satirik mezi současnými evropskými filmaři. Není to Ruben Östlund ani tvůrci, jejichž představa o satiře je „každému trochu“, tedy vyváženost celku.
Jude zaujímá jasné stanovisko a dopřává si značnou míru volnosti v tom, čemu a jak se ve svých filmech bude věnovat. I svévole v tom, kam příběh průběžně stočí.
To, co ho zrovna pálí, musí na plátno. Válka na Ukrajině, gig economy a další podoby pozdního kapitalismu, prekarizace a životní nejistota, polykrize, pokračující nerovnosti mezi východem a západem Evropy, rozbujelý automobilismus dusící města, pornografie, etika a „možnosti existence“ v současném světě.
Použití existujících záběrů
Radu Jude je dokumentarista i tvůrce hraných filmů, často a rád pracuje také s found footage, tedy s už existujícími záběry z hraných i dokumentárních filmů. Používá je dokonce jako podklad pro svá vlastní díla.
Všichni privilegovaní se cítí jako oběti. Film Obvinění je problematický pokus o akademický #MeToo thriller
Číst článek
Udělal to v krátkém filmu Dvě popravy generála, kdy za sebe zařadil dvě audiovizuální podoby popravy rumunského armádního generála Antonesca po druhé světové válce. Jde o srovnání použitelné k výuce mediální gramotnosti.
Udělal to i ve filmu Od konce světa nic dobrého nečekejte (2023), jehož podkladem je starý rumunský snímek Angela jede dál, prolínající se s příběhem ze současnosti. V celovečerních dokumentárních filmech Mrtvý národ (2017) a Osm pohlednic z utopie (2024) pracoval dokonce výhradně s archivními materiály.
V jednom případě nechal fotografie vypovídat o holocaustu a dějinách v Rumunsku, ve druhém sestavil satiricky komentovaný výběr z devadesátkových rumunských TV reklam. Tematizuje dobové představy stejně jako mediální zprostředkování reality.
Pro české publikum je nesmírně cenné, že jde navíc o mimořádné produktivního autora z našeho regionu střední a východní Evropy, protože perspektiva do filmů otisknutá se velmi podobá té naší.
Konec totality, divoká, gründerská devadesátá léta plná nadějí i druhořadosti vůči Západu sdílíme stejně jako současnou podobu kapitalismu a globální výzvy.
Vystěhování bezdomovce
V novince Kontinental '25, premiérované letos na festivalu Berlinale, má toto vše svého nástupce. Film se odráží od děje i názvu snímku slavného italského neorealisty Roberta Rosselliniho Evropa '51.
Zpytování sebe sama v rakouské půjčovně přátel. Satira Páv nutí hledat lidskost v éře povrchnosti
Číst článek
Vznikl nízkorozpočtově, guerillově během asi 10 dní v rumunské Kluži. Dvojjazyčné, rumunsko-maďarské město, rychle se rozrůstající do satelitních předměstí, vidíme ve filmu až poté, co navštívíme dinopark v lesoparku na jeho okraji.
Absurdita lidí nasnímaných dohromady s pohyblivými sochami vyhynulého života na Zemi se prohloubí, když mezi velociraptory, dilophosaury a pterodaktyly vstoupí bezdomovec sbírající vajgly a odpadky.
Zatímco ten je hlavní postavou prvních 20 minut filmu, po zbytek díla Radu Jude sleduje Orsolyu, soudní vykonavatelku, která se s bezdomovcovým vystěhováním snažila mít trpělivost, ale ta právě došla. Na místě domu s bezdomovcovou kotelnou totiž má vyrůst boutique hotel.
Orsolya si je celkem jistá, že se nechovala krutě a dodržovala zákony, ale zároveň si nedělá iluze o svém povolání. „Rumunsku vládnou developeři, fízlové a podvodníci. Samí šmejdi. Moje zas*aná práce je těm haj*lům pomáhat,“ říká doslova, když se doma trochu napije.
Zbývající prostor pro lidskost
Film rozvíjí svoji satiru na rozdílech mezi legálností a spravedlností a mezi množstvím nároků, které jsou na nás dnes kladené. Hledá v nich zbývající prostor pro lidskost. Ta nerozkvétá tím, že se ožehavým a tragickým důsledkům vyhneme nebo je přehrajeme na někoho jiného.
Radu Jude nemoralizuje, ale necenzuruje se a pěstuje přesnost vidění. Vnáší do filmu množství referencí, na Brechta i válku na Ukrajině. Všímá si množství detailů, odbočuje ke kultuře satelitních předměstí, zkratkovitým řešením i radám, které Orsolya dostává.
Hlavní hrdinka by ráda našla nějaké řešení pro to, co zažívá, ale jde o důsledky komplexních společenských podmínek. A tak se spíš zaplétá do útěchy, rozhřešení od kněze, sexu na jednu noc, národnostních otázek, rodinných šarvátek a tak podobně.
Nekomfortní a vtipné obrazy současnosti
Radu Jude vrší některé epizody bez ladu a skladu, ale jeho pozorování jsou opět bystrá, vtipná a jako kdyby jeho síla spočívala právě v tom vytáhnout bez obalu téma, před kterým se obvykle odvrací zrak.
KONTINENTAL ’25
satira
Rumunsko, 2025, 109 min
Režie a scénář: Radu Jude
Hrají: Eszter Tompa, Șerban Pavlu, Gabriel Spahiu, Adrian Sitaru, Ilinca Manolache, Annamária Biluska
Ve filmu Smolný pich anebo Pitomý porno to bylo explicitní home video jedné učitelky, které unikne na veřejnost, tentokrát je to bezdomovec a paradoxy spravedlivosti současného světa.
Jude se nerozpakuje být i trochu dětinský anebo si dělat legraci z východních zenových mouder, které nám moc nepomůžou. Stejně jako z knězova použití údajného výroku Martina Luthera: „Marně věříš v odpuštění hříchu, pokud nejsi přesvědčen, že všechny hříchy ti byly odpuštěny.“
Orsolya se nepokouší dosáhnout osvícení ani útěchy v Bohu, který ji jednou vezme k sobě, chce jen zatím přežít a možná do budoucna trochu zmírnit kognitivní disonanci ze světa kolem.
Vzhledem k tomu, že film vznikl návdavkem během pauzy při produkci Judeho Draculy, a další film režisér chystá napřesrok, můžeme být zvědaví, do jakých všech nekomfortních, palčivě vtipných obrazů naší současnosti nás režisér uvrhne v budoucnosti.
Snímek Kontinental '25 hrají česká kina od 23. října 2025.
